Fastighetsförvaltare

Fastighetsförvaltare

Arbetsbeskrivning

Är du en serviceinriktad person som har kunden i fokus? Har du erfarenhet inom fastighetsbranschen och söker ett nytt spännande arbete? Vi söker nu dig som vår nya fastighetsförvaltare. Som fastighetsförvaltare hos oss har du varierande arbetsuppgifter, många kontaktytor och kompetenta kollegor som tillsammans arbetar för att utveckla förvaltningen av våra fastigheter. Varmt välkommen med din ansökan!

Du kommer att tillhöra planeringsenheten. Enheten samarbetar nära drift/gata/park och drift/fastighet/fritid inom avdelningen offentlig miljö. Vi ansvarar bland annat för skötseln av den yttre miljön, allmän platsmark, kommunala gator och vägar, industrispår, fastigheter och byggnader, parker, skog, fritidsanläggningar, badplatser och motionsspår. 

Vi förvaltar kommunens fastigheter, har hand om kontrakt och hyreshantering samt service, tillsyn och förebyggande underhåll. Byggnadsbeståndet består i huvudsak av förskolor, skolor, idrottsanläggningar och olika typer av vårdboenden, men också byggnader såsom Rådhuset och Wahlundsgården. 

Vi jobbar efter kommunens lokalförsörjningsprocess där du blir en viktig kugge i samarbetet med de kommunala verksamheterna som är våra hyresgäster.

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som fastighetsförvaltare har du kontakt med hyresgäster och myndigheter. Du planerar, styr och ser till att underhållsarbeten och mindre byggprojekt genomförs. I rollen ingår även att hantera driftsfrågor och felanmälningar som rör våra fastigheter, upprätta hyreskontrakt tillsammans med avdelningens handläggare och hantera fakturor. Du budgeterar och gör ekonomisk uppföljning/analys tillsammans med dina kollegor.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara:

• leda och styra det dagliga arbetet
• se till att lagar och förordningar följs
• bevaka att myndighetsbesiktningar utförs i tid
• upphandling och uppföljning av anlitade konsulter och entreprenörer
• proaktivt arbete för effektivt lokalutnyttjande av kommunens fastigheter
• göra omvärldsbevakning samt nulägesanalyser och utifrån dessa komma med förslag på lösningar som långsiktigt förbättrar våra fastigheter ekonomiskt, tekniskt och ur miljösynpunkt.

Andra arbetsuppgifter är:

• verksamhetsutveckling och digitalisering
• delta i nämnden och ta fram tjänsteskrivelser  
• samarbete med andra verksamheter, förvaltningar och externa samarbetspartners.

KVALIFIKATIONER
Du som söker den här tjänsten har högskoleutbildning eller yrkeshögskoleexamen inom fastighetsförvaltning alternativt arbetslivserfarenhet som vi anser är relevant för tjänsten. Du har även arbetslivserfarenhet inom fastighetsbranschen och har kunskaper inom fastighetsekonomi, fastighetsjuridik, hyresrätt samt byggnadsteknik. Vi använder oss av fastighetssystemet Pythagoras och vi ser att du har erfarenhet av detta då det underlättar för både dig och oss. Då du kommer att ha mycket kontakt med såväl hyresgäster, myndigheter och kollegor behöver du ha goda kunskaper i tal och skrift på svenska. Tjänsten kräver även att du har B-körkort då resor inom och utanför kommunens gränser ingår. 

Vi ser det som meriterande om du har arbetslivserfarenhet inom fastighetsförvaltning och kommunal verksamhet.

Du trivs med att ha många kontaktytor, verkar genom ett service- och målinriktat arbetssätt med god förmåga att fånga och förstå behov i verksamheten. Som fastighetsförvaltare har du förmåga att fatta beslut utifrån ett helhetsperspektiv på ett strukturerat och resurseffektivt sätt. Du uppskattar att få möjlighet att påverka och bidra till avdelningens och förvaltningens utveckling.

Som person är du positiv, driven och engagerad. Du har lätt för att skapa kontakter samt har en god samarbetsförmåga. Ditt förhållningssätt är affärsmässigt och du är ansvarsfull och noggrann. För att trivas i rollen bör du tycka om att arbeta både strategiskt och operativt. Du får en möjlighet att påverka i en spännande och varierande vardag där kunden och våra byggnader står i fokus.

ÖVRIGT
Tekniska förvaltningen består av knappt 200 medarbetare i tre olika avdelningar och en förvaltningsövergripande enhet: avdelningen offentlig miljö, avdelningen vatten & avfall, serviceavdelningen samt enheten för projekt och styrning. 

 

Vi verkar för att kommunens trafikmiljö är säker och tillgänglig samt att barn, ungdomar och äldre får näringsriktig och god kost på våra skolverksamheter och särskilda boenden. Vi ansvarar för invånarnas tillgång till rent och friskt vatten i kranen. Vi sköter insamlingen av hushållsavfall och avfallsanläggning, lokalvård för våra förvaltningslokaler, kontrakt och hyreshantering samt service. Till oss tillhör även fritidsanläggningar, parker och lekparker.  

 

I den tekniska förvaltningens arbete inom olika verksamheter möter vi många av kommunens invånare.

Vi i Kristinehamns kommun arbetar för ett aktivt ledar- och medarbetarskap. Detta skapas genom dialog och i samspel mellan ledare och medarbetare, vilket skapar goda förutsättningar för arbetsglädje i organisationen. Vår arbetsmiljö påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar att bidra.

Tillsammans arbetar vi för att verksamheten uppnår sina mål och att beslut som fattas också efterlevs. En nyfiken grundinställning och vilja att samarbeta är förutsättningar för ständiga förbättringar som leder till den bästa möjliga servicen till kommunens invånare.

Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.

Varmt välkommen med din ansökan!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att endast skicka in din ansökan via ansökningslänken i annonsen. Frågor som rör rekryteringsprocessen hanteras av rekryteringsenheten.

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Artiklar i detta ämnet

  1. Faran i fuktskadade hus

Sammanfattning

Liknande jobb


27 december 2024

27 december 2024

Teknisk förvaltare

23 december 2024