OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad är Sveriges största förvaltning med närmare 16 000 medarbetare.
Förvaltningen ansvarar bland annat för drift och utveckling av kommunens cirka 170 kommunala grundskolor och gymnasieskolor. Utbildningsförvaltningen är en av Sveriges största hyresgäster. Vi hanterar hyror som uppgår till ca 2 miljarder kronor per år för stadens skollokaler.
Vill du arbeta i en händelserik miljö? Söker du en spännande tjänst som fastighetsjurist och har ett intresse för ekonomi? Då är du kanske personen vi söker!
Nu söker vi en fastighetsjurist till arbetet med våra hyresavtal. Det här är rollen för dig som vill arbeta med varierande juridiska frågeställningar och bidra i arbetet med skollokaler.
Ditt uppdrag
Som fastighetsjurist har du ett viktigt och utvecklande arbete. Rollen som fastighetsjurist är bred och du kommer arbeta med både ekonomiska och juridiska frågor kopplat till både stadsinterna och kommersiella hyresavtal. Du arbetar med en variation av arbetsuppgifter, där du löpande får besvara kända och okända frågeställningar. I rollen ansvarar du för den juridiska tolkningen och är på så sätt styrande. Rollen innebär att du fungerar som ett stöd till dina kollegor både inom förvaltningen och inom staden samt att du arbetar proaktivt med rådgivning. Arbetet innefattar många kontakter och du samverkar med externa fastighetsägare i komplexa frågeställningar och ansvarar själv för att driva dina ärenden i mål. För att trivas i rollen så är det viktigt att du har ett intresse för ekonomi.
Du tillhör lokalenhetens stabs- och avtalsgrupp som består av nio medarbetare varav dina närmaste medarbetare kommer att vara hyresadministratörer, jurist och controller.
Du kommer bland annat arbeta med följande:
- Vara behjälplig i tolkning av avtal och föreskrifter.
- Utreda juridiska frågor inom fastighetsrättens område och andra för lokalfrågor relevanta rättsområden.
- Ta fram underlag för beslut till utbildningsnämnden.
- Hantera hyresfrågor utifrån stadens samverkansavtal för skollokaler.
- Omförhandla befintliga avtal och säga upp avtal.
- Vid behov ingå och förhandla hyresavtal.
- Bevaka stadens intressen och rättigheter enligt avtal.
- Ekonomiska analyser och uppföljning.
Om lokalenheten
Lokalenheten sluter, förvaltar och hanterar utbildningsnämndens alla hyresavtal och hyror för stadens grund- och gymnasieskolor. Utöver skollokaler hanteras också olika administrativa lokaler för förvaltningen. Lokalenheten planerar och beställer även lokalprojekt i samverkan med Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB) eller andra fastighetsägare, allt från mindre projekt till nya skolor.
Lokalenheten är en av fyra enheter på utbildningsförvaltningens avdelning för ekonomi och styrning. Enheten har ett trettiotal medarbetare fördelade på planeringsgrupp, projekthandläggargrupp och stab- och avtalsgruppen. Varje grupp har en biträdande enhetschef. Lokalenheten finns på utbildningsförvaltningens kontor i centrala Stockholm.
På vår enhet får du tillsammans med kvalificerade kollegor bidra till samhällsnyttan så att barn och ungdomar har ändamålsenliga skollokaler.
Din bakgrund
För att trivas och leverera i rollen som fastighetsjurist är du van att ta ägandeskap, ansvar och driva dina egna arbetsuppgifter framåt. Du har en god förmåga att samarbeta med olika människor. Att ge service och stötta andra ser du som en självklarhet. Vidare har du en förmåga att se helheter utifrån verksamhetens bästa i agerande och beslut. Eftersom rollen innefattar många interna och externa kontakter har du en förmåga att vara tydlig i din kommunikation och möta målgruppens behov i både i tal och skrift. Du är pedagogisk och tycker om att kommunicera med icke-jurister. Du har även en god förmåga att förstå numeriska underlag då det i rollen ingår att arbeta med ekonomiska analyser och uppföljning. Slutligen är det viktigt att du har en god omdömesförmåga då det i rollen är viktigt att kunna göra goda avvägningar och prioriteringar.
Vi söker dig som har:
- Juristexamen.
- Erfarenhet av arbete med ekonomi.
- Goda kunskaper i det svenska språket både i tal och skrift.
Meriterande med:
- Erfarenhet och/eller god förståelse av hyresrätt och avtalstolkning.
- Erfarenhet av arbete i en politisk styrd verksamhet.
Vi kommer lägga stor vikt vid din motivation och dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder dig
Hos oss omges du av inspirerande och utvecklingsinriktade kollegor. Miljön präglas av nyfikenhet, öppenhet och förtroende där vi arbetar utifrån verksamhetens bästa. Det är roligt att arbeta här och du gör ett viktigt jobb! Arbetsplatsen är centralt belägen på Kungsholmen, Hantverkargatan 2F. Du har goda möjligheter till flexibel arbetstid och friskvård.
Vi främjar en god arbetsmiljö och hälsa och bidrar till en balans mellan privat- och arbetsliv.
Läs gärna mer om våra https://jobba.stockholm/formaner/
Läs mer om hur det är att vara en del av https://jobba.stockholm/att-jobba-har/
Din ansökan
I ditt personliga brev vill vi enbart ha information som styrker eller förtydligar hur du uppfyller kvalifikationerna, samt motiverar varför du söker den här tjänsten hos oss.
I denna rekryteringsprocess kommer de kandidater som går vidare få göra arbetspsykologiska tester.
Varmt välkommen med din ansökan.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Kontaktpersoner på detta företaget
Jessica Colbro, HR-konsult
0850811737
Thomas Eriksson, bitr. enhetschef
0850833719
Thomas Eriksson, bitr. enhetschef
08-508 33 719
Jessica Colbro, HR-konsult
08-508 11737
Åsa Härkegård, enhetschef
08-508 333 33
Åsa Härkegård, enhetschef
08-50833333
Felix Wickman, biträdande enhetschef
08-50833577
Jessica Colbro, HR-konsult
08-50811737
Jessica Colbro
08-50811737
Linda Gustavsson, HR-konsult
08-508 117 40