OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Fastighetskontoret förvaltar och utvecklar ett unikt fastighetsbestånd viktigt för Stockholms invånare, företagare och besökare. Fastighetsbeståndet består av allt från större kontorsbyggnader, offentliga lokaler, idrottshallar, saluhallar och brandstationer till slott och herrgårdar, konstnärsateljéer, villor och små torp på landet. Vi förvaltar även natur- och friluftsområden utanför kommungränsen. Vi sitter i nyrenoverade, fräscha och modernt anpassade lokaler i Tekniska Nämndhuset på Fleminggatan 4, cirka 5 minuter från Centralstationen.
Kontorets arkivarie går vidare till nya utmaningar och vi söker nu en engagerad och utvecklingsinriktad medarbetare till enheten för HR, arkiv och registratur.
Din roll som arkivarie och dataskyddsamordnare
Som arkivarie och dataskyddssamordnare på fastighetskontoret får du ett omväxlande, utmanande och spännande arbete. Du har en nyckelroll på kontoret och arbetar nära kontorets dokumentationsstrateg, registrator, förvaltningsjurister och IT-funktion. Tillsammans med dokumentationsstrateg och registrator utgör du ett team som verkar för att utveckla och förbättra kontorets informationshantering. Detta sker både genom löpande arbete och utvecklingsprojekt, där utbildning och kommunikation i organisationen är en viktig del.
I arbetet ingår också traditionellt arkivarbete som löpande arkivvård, uppdatering av dokumenthanteringsplan, arkivförteckning och arkivbeskrivning samt gallringsutredningar. Även vissa registratorsuppgifter ingår i tjänsten, såsom att diarieföra samt svara på frågor från allmänheten om förvaltningens verksamhet.
Som arkivarie fyller du också funktionen som kontorets sakkunnige inom dataskydd och ska leda det arbetet. Med stöd av och i samarbete med dataskyddsombud övervakar du att organisationen följer dataskyddsförordningen genom att följa upp hantering av personuppgifter samt information och utbildning inom området.
Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning innehållande minst 60hp arkivvetenskap eller motsvarande utbildning som som arbetsgivaren bedömer är likvärdig. Studier inom systemvetenskap, IT, juridik och offentlig förvaltning är meriterande.
Du har erfarenhet av arbete som arkivarie och har arbetat hos en offentlig arbetsgivare. Det är meriterande om du har erfarenhet av kommunal verksamhet. Särskilt meriterande är erfarenhet av dataskyddsarbete.
Du har goda kunskaper i arkivlagen, tryckfrihetsförordningen, förvaltningslagen samt, offentlighets- och sekretesslagen samt dataskyddsförordningen. Du har dokumenterad erfarenhet av digital dokumenthantering.
Vid intervjun kommer vi lägga stor vikt vid följande förmågor och färdigheter. Du är en utvecklingsinriktad person som planerar, organiserar och prioriterar arbete på ett självständigt och effektivt sätt. Du har ett prestigelöst förhållningssätt och skapar goda relationer. Vidare är du uthållig och arbetar långsiktigt tills projekt är avslutade eller resultat har uppnåtts. Vidare är din förmåga att kommunicera och uttrycka dig på svenska mycket god.
Då tjänsten är säkerhetsklassad krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen.
Din arbetsplats
Som arkivarie tillhör du enheten HR, arkiv och registratur som är en av fyra enheter inom avdelningen för verksamhetsstöd. Avdelningen ansvarar för att utveckla och förvalta fastighetskontorets administrativa processer och rutiner samt vara ett strategiskt och operativt stöd till ledningen. Det gäller områdena miljö, kvalitet, HR, IT, arkiv och registratur, kommunikation, säkerhet samt juridik.
Hos oss får du:
• Arbeta med spännande och unika fastigheter
• Goda möjligheter att utvecklas inom ramen för ditt uppdrag och inom Stockholms stad
• En chef som engagerar, stöttar och utmanar
• Stor frihet att planera ditt arbete
• Hjälpsamma och kompetenta kollegor som bidrar till en god stämning på kontoret
• En centralt belägen arbetsplats
• Förmåner som exempelvis Rikskortet, friskvård och semesterväxling
• En arbetsgivare som jobbar med sina utmaningar
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.