OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
LULEÅ + VÄRLDENS FRAMTID + MIDNATTSSOL + SKÄRGÅRD + NÄRHET + KARRIÄR + UNIVERSITETSSTAD + VÄRLDSARV + DRÖMARBETE + TRYGGHET + GRÖN INDUSTRI + LIVSPUSSEL + NATUR + KULTUR + NÖJESLIV + SPÄNNANDE JOBB + SPELA ROLL + DU
Luleå kommun är en av Norrbottens största arbetsgivare med ungefär 7 000 medarbetare. Alla våra 300 yrken har något gemensamt; vi har stor betydelse, vi gör skillnad och vi skapar värde och livskvalitet för kommunens 78 500 invånare. Med andra ord så spelar vi en viktig roll. Varje dag, året om, för Luleå. Vill du också spela roll?
Stadsbyggnadsförvaltningen med sina ca 400 anställa, fördelade på ett antal avdelningar, finns till ungefär hälften lokaliserad i centrala Luleå, i Södra hamn. I förvaltningshuset finns avdelning Fastighetsförvaltning & Verksamhetsnära service, däri ingår fastighetsförvaltningssektionen med ca 60 i personalstyrkan.
Fastighetsförvaltningssektionen består av en enhet för myndighetskrav och ritningsarkiv samt tre enheter indelade i team; ett bostadsteam och två lokalteam som ansvarar för lokal- och bostadsförsörjning med drift, underhåll och förvaltning av byggnader och mark för den kommunala verksamheten. Detta omfattar lokaler för förvaltningskontor, undervisning, skolrestauranger, kultur, kontor, bad, fritid, vård och omsorg, räddningstjänst, verkstad och garage, bostäder samt annan kommunal service.
Lokal- och bostadsytan som hela avdelningen ansvarar för är på ca 655 000 kvm totalt varav egna ca 530 000 kvm, inhyrd lokal- och bostadsyta är på ca 125 000 kvm samt därutöver tillkommer ett stort antal inhyrda bostadslägenheter som ägs av externa fastighetsägare/hyresvärdar.
Lokalteam Söder med 18 personal och en chef, består av olika kompetenser; fastighetsförvaltare, fastighetstekniker, driftsamordnare, fastighetssamordnare och leds av en teamledare tillika enhetschef. Teamet ansvarar för ca 150 fastigheter à ca 350 000 kvm av ovan nämnda fastighetstyper inom ansvarsområde Söder.
Vi söker nu en ny medarbetare, Fastighetssamordnare (avtalsjuridik), då vår nuvarande valt att ta sig an nya utmaningar.
ARBETSUPPGIFTER
Som Fastighetssamordnare kommer du bland annat att arbeta med upprättande av hyreskontrakt vid in- och uthyrning, nyttjanderättsavtal och hyreskostnadskalkyler. Du är deltar i och leder ibland lokalutredningar, planering, behov och vid analyser av tillgång av bostäder och lokaler. I detta fall främst lokaler. Du deltar också i olika projekt- och utvecklingsgrupper. Fakturahantering ingår i tjänsten, interna likväl externa hyresfakturor.
Du är vårt juridiska stöd inom sektionen i avtalsfrågor, främst gällande fastighetsrätt och hyresjuridik. Vid hyresrättsliga tvister deltar du i den rättsliga processen. Du ger är råd och service till kommunens förvaltningar i bostads-, lokal- och hyresärenden. Du är navet i teamet och ansvarar för kommunikation mot kommunens förvaltningar samt externa fastighetsägare.
Arbetet är fritt och innebär att du har ett stort eget ansvar för att självständigt utföra dina arbetsuppgifter och leverera efterfrågad information. Uppdragets höga krav på kvalitet och leveranstid kräver att du är både noggrann och effektiv.
KVALIFIKATIONER
Vi ser att du har relevant dokumenterad utbildning, lämpligen högskolebaserad utbildning i rättsvetenskap, juridik, ekonomi eller motsvarande erfarenheter som av arbetsgivaren bedöms likvärdiga. Du har tidigare erfarenhet av arbete med kontraktsskrivning, hyresjuridiska frågor, fastighetsrätt, förhandlingar, strategiskt arbete och lokalplanering. Vidare ser vi att du har kunskaper i processföring i hyresnämnd/domstol. Du är duktig i Officesystem och digital kommunikation.
Som person är du mycket ansvarstagande, driven och självgående i ditt arbete. Du vågar ta initiativ och är kreativ i din roll. Du är serviceinriktad med en personlig mognad och kan kommunicera tydligt. Du besitter en god samarbetsförmåga som är en viktig egenskap, då i arbetsuppgifterna ingår samverkan med andra såväl inom likväl utanför egna teamet. Du har en pedagogisk förmåga att föra ut budskap och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift på svenska.
Du är mån om din egen hälsa, lika som Luleå kommun värnar om alla medarbetarnas hälsa därför förespråkar vi promenad, cykel eller i sista hand, ta bussen till arbetet. Arbetsplatsen är centralt belägen så för att få parkering till egen bil, så kräv det att vissa kriterier är uppfyllda, då det finns endast ett begränsat antal p-platser att tillgå.
Du kommer att erbjudas stimulerande hälsofrämjande aktiviteter att välja emellan tillsammans med en trivsam arbetsmiljö och stimulerande arbetsuppgifter. Vi tillämpar rökfri arbetstid.
Flerspråkighet är meriterande.
Körkortsklass B för personbil är ett krav. El-cykel eller promenad förespråkas vid behov att besöka lokaler eller bostäder, inom rimligt avstånd, för ev. inhyrning till våra hyresgäster.
Urval av kandidater sker löpande så tveka inte att skicka in din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
För dig vill vi skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv. Hos oss är det viktigt att du utvecklas, trivs, mår bra och känner arbetsglädje. Vi har många förmåner som bland annat friskvårdsbidrag och möjlighet att hyra boende i Riksgränsen och Stockholm.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Luleå kommun ser heltid som en rättighet och deltid som en möjlighet. Det är meriterande om du har kunskaper i finska, samiska och/eller meänkieli eftersom dessa nationella minoritetsspråk är vanligt i våra verksamheter.
Tips!
Nyfiken på Luleå? www.flyttatilllulea.se
Nyfiken på jobb? www.jobbailuleakommun.se
Följ oss på Luleå kommuns LinkedIn