OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM) arbetar med det maritima och transporthistoriska kulturarvet för att vidga människors världsbild, genom kunskap, upplevelser och engagemang. Vi driver och utvecklar Marinmuseum, Sjöhistoriska museet, Vasamuseet samt Järnvägsmuseet.
Vi söker två fastighetsutvecklare med olika specialistinriktningar.
Om oss
Tjänsterna är placerade vid Fastighets- och säkerhetsenheten som tillhör avdelningen Kommunikation och stöd. Avdelningen tillhandahåller service och stöd till myndighetens samtliga verksamheter i Stockholm, Karlskrona och Gävle. Då vi har verksamhet på olika orter förekommer resor i tjänsten. Ett av våra stora områden inom avdelningen är fastighetssidan, som numer även innefattar större markområden. Detta medför utmaningar i framtiden, då vi planerar för en ny museiarena och flera ombyggnadsprojekt. Vi ser därför att det strategiska arbetet med fastighetsfrågor kommer vara avgörande framåt.
Om tjänsterna
I myndigheten finns två fastighetsutvecklare som tillsammans med övriga kollegor på enheten, har ett helhetsansvar för våra fastighetsfrågor. Som fastighetsutvecklare får du möjlighet att arbeta med en bredd av frågor och du leder och deltar i ombyggnadsprojekt som vår motpart till fastighetsägaren, som i många fall är Statens fastighetsverk. Du samverkar med verksamheten inför projektstart och säkerställer att det verksamheten beställt, efterföljs och färdigställs av fastighetsägaren. Du ansvarar för budgetarbete i projekten samt prognostiserar kommande kostnader inom området. Du får en bred kontaktyta i verksamheten med myndighetens chefer och ledning och får möjlighet att arbeta med fastighetsfrågor på ett strategiskt plan.
Inriktning hyresavtal
Förutom den gemensamma grunden i de båda tjänsterna, är ditt specialistområde att ansvara för myndighetens samtliga hyresavtal. Du arbetar med att förvalta och kontinuerligt utveckla arbetet med myndighetens hyresavtal, samt arbetar strategiskt med riktlinjer kopplade till fastighetsfrågor. Du är den som blir expert på hyresavtal inom myndigheten och ansvarar för våra hyresförhandlingar, samt budgetering och uppföljning av hyror och mediaförbrukning. Goda kunskaper i att tolka och förstå hyresavtal är därför en förutsättning för att bli framgångsrik i rollen.
Inriktning lokalförsörjning
Förutom den gemensamma grunden i de båda tjänsterna, är ditt specialistområde att utveckla och verkställa myndighetens lokalförsörjningsplan. I det arbetet jobbar du kontinuerligt med att utveckla, implementera och följa upp underhållsplaner, samt arbetar strategiskt med riktlinjer kopplade till myndighetens fastighetsfrågor och lokalförsörjningsplan.
Din bakgrund
För båda tjänsterna krävs en eftergymnasial utbildning inom fastighetsområdet, till exempel inom fastighetsförvaltning eller bygg. Du ska ha goda kunskaper förvärvat genom erfarenhet inom fastighetsförvaltning och/eller ombyggnationer och har tidigare arbetat med att förvalta och utveckla på en övergripande nivå. För rollen med inriktning mot lokalförsörjning ska du även ha tidigare erfarenhet av att arbeta med att utveckla och underhålla lokalförsörjningsplaner inom en organisation. Du ska tidigare ha såväl drivit, som deltagit i projekt inom området och har goda kunskaper inom projektledning och budgetarbete inom projekt. Du behöver ha grundläggande kunskaper inom CAD och kan läsa och förstå ritningar. Vi ser det som meriterande om du har kunskap och tidigare erfarenhet av att arbeta med systematiskt brandskyddsarbete inom publika lokaler, samt med styrning av inomhusklimatfrågor.
Dina egenskaper
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Du behöver vara drivande och ha förmåga att leda och samordna flera aktörer mot gemensamma mål. Det kräver mycket god kommunikativ förmåga och en hög struktur i ditt arbete. Genom en tydlighet och lyhördhet skapar du goda samarbeten och varaktiga relationer, internt såväl som externt. Du känner stort ansvarstagande för dina uppgifter och är även intresserad av att bidra och delta i utveckling av enhetens arbete som helhet. Du är van att hantera en varierande arbetsdag och har verktyg och förmåga att på ett flexibelt sätt anpassa dig och prioritera utefter de förändrade förutsättningar som kan uppkomma.
Anställning
Tillsvidareanställning, heltid. 6 månaders provanställning kan komma att tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse.
Lön
Månadslön. Vi tillämpar individuell och differentierad lönesättning. Ange löneanspråk i din ansökan.
Kontaktpersoner
Linda Norberg, avdelningschef Kommunikation och stöd: 0455-36 93 43
Marie Wall, för frågor om tjänsten: 08-519 549 96
Fackliga representanter
Anders Bejerfjord, ST: 08-519 558 88
Johan Löfgren, SACO: 0455-35 93 74
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 21 april genom att registrera din dig på vår hemsida. Första intervjuer planeras att hållas 13-14 maj.
Artiklar i detta ämnet
- Faran i fuktskadade hus