OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Folke Bernadotteakademin (FBA) är myndigheten för fred, säkerhet och utveckling.
FBA arbetar med internationella fredsinsatser och utvecklingssamarbete. Myndigheten bedriver utbildning, forskning och metodutveckling för att stödja freds- och statsbyggande i konflikt- och postkonfliktländer. Vi bidrar även med civil personal och expertis till freds- och valobservationsinsatser som leds av EU, FN och OSSE. Myndigheten har fått sitt namn efter Folke Bernadotte, FN:s första medlare.
FBA växer och vi behöver nu förstärka vår enhet för ledningsstöd med en ekonomicontroller.
Dina arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta som ekonomicontroller på enheten för ledningsstöd. Enheten stödjer myndighetens ledning genom att samordna planering, genomförande och uppföljning av FBA:s verksamhet. Enheten ansvarar för myndighetens ekonomi och årsredovisning och ger stöd till generaldirektör, ledningsgrupp och chefer vad gäller budget, prognos och uppföljning. Enheten har dialog med FBA:s uppdragsgivare Utrikesdepartementet och ser till att myndighetens styrning omvandlas till konkret verksamhet. Enheten för ledningsstöd består av 9 medarbetare inklusive chef.
Din profil
Kvalifikationer
• Akademisk examen relevant för tjänsten, företrädesvis inom det ekonomiska området, eller motsvarande som FBA bedömer som likvärdigt.
• Minst tre års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete som t.ex. ekonomicontroller eller erfarenhet som FBA bedömer som likvärdig.
• Mycket goda kunskaper inom Officepaketet, främst Excel
• Goda kunskaper i svenska, både muntligt och skriftligt.
Meriterande
• Erfarenhet av arbete med systemstöd eller business intelligence-system som t.ex. Insikt.
• Erfarenhet av budgetarbete inom offentlig verksamhet.
• Erfarenhet av projektledning, alternativt av att driva processer
• Erfarenhet av arbete med årsredovisning och bokslut
• Erfarenhet av arbete inom FBA:s verksamhetsområden eller inom annan internationell verksamhet
Arbetet ställer stora krav på flexibilitet och förmåga att ta eget ansvar för att både leverera och utveckla verksamheten. Du är professionell och resultatorienterad i din yrkesroll. Arbetet innehåller många personkontakter, och det är därför viktigt att du är kommunikativ och har god samarbetsförmåga. Vi ser också att rollen kräver ett gott omdöme, noggrannhet, ansvarstagande och initiativförmåga.
FBA strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper som, tillsammans med tidigare erfarenheter ska kunna vidimeras vid referenstagning.
Vi erbjuder ett meningsfullt arbete där du kan känna delaktighet och ansvar. På FBA är du som medarbetare vår viktigaste tillgång. Här kan du läsa mer om hur det är att arbeta på FBA och vilka karriärmöjligheter du har hos oss.
Du kommer att anställas som tjänsteperson i rollen som ekonomicontroller. Tjänsten är en tillsvidareanställning med en inledande provanställning och med tillträde snarast, enligt överenskommelse. Placeringsort är i första hand Sandö, men möjlighet till placering i Stockholm finns. I arbetet ingår vissa resor, främst mellan kontoren på Sandö och i Stockholm. Tjänsten är säkerhetsklassad, registerkontroll kommer att göras enligt bestämmelser i säkerhetsskyddslagen.
Ansök senast 28 november
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings - och rekryteringshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tjänstens innehåll - Gabriela Elroy, Bitr. utbildningschef
+46 612 823 04
Praktiska frågor - Siri Lundberg, Personalhandläggare
+46(0)705751645
Representant SACO-S Adam Olsson,
+46 70 558 39 96
Praktiska frågor - Karolin Lindberg, Personalhandläggare
+46 70 574 60 16
Tjänstens innehåll - Anna Norberg, Tf. Personalchef
+46 72 511 97 50
Fackliga frågor - Adam Olsson, Representant lokala SACO-S
+46 70 558 39 96
Praktiska frågor - Karin Arnlund, Personalhandläggare
+46 72 241 85 04
Tjänstens innehåll - Richard Zajac-Sannerholm, Programansvarig
+46 70 286 14 66
Fackliga frågor - Adam Olsson, Representant lokala SACO-S
+46 70 558 39 96
Tjänstens innehåll - Marianne Kihlberg, Kommunikationschef
+46 70 618 23 01