OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du intresserad av att arbeta med vårt svenska kulturarv och är dessutom intresserad av att arbeta med analog film?
KB:s verksamhet i Grängesberg är ett kulturhistoriskt arkiv för film från föreningar, företag, kommuner, arkiv, museer och privatpersoner. Verksamhetens uppdrag är att samla in, identifiera, katalogisera, bevara, digitisera och tillgängliggöra film för forskning och andra ändamål. Filmerna kan ses via Svensk mediedatabas (SMDB) i KB:s lokaler i Humlegården, delar av samlingarna kan även ses via filmarkivet.se. Samlingarna bygger på frivilliga donationer.
Verksamheten i Grängesberg tillhör organisatoriskt enheten för uppordning av samlingar respektive enheten för digitisering som ingår i Avdelningen för bevarande och digitisering. Tjänsten som filmarkivarie är placerad i Grängesberg på enheten för uppordning av samlingar. Eftersom verksamheten på orten bedrivs av ett fåtal medarbetare får man vara beredd att göra många olika slags arbetsuppgifter.
Arbetsuppgifter
Du ingår i en arbetsgrupp på 7-8 personer som arbetar med hela processen från insamling, uppordning, digital produktion, katalogisering till tillgängliggörande. I arbetsgruppen finns expertis på de olika stegen i processen. Förstärkning behövs på området uppordning för såväl nyinkomna donationer som donationsrestantier. Huvudsakliga arbetsuppgifter är:
• Mottagning/insamling/bedömning av olika sorters analog film
• Uppordning
• Aktiv samlingsförvaltning
• Samlings-/bevarandefrågor
• Katalogisering/beskrivning
• Förbereda material för digitisering
• Utveckling av verksamheten och dess arbetsprocesser
Exakt innehåll kan i viss mån anpassas efter den sökandes kompetensprofil och över tid utifrån verksamhetens aktuella behov. Som medarbetare på KB bidrar du med din erfarenhet och kompetens till den ständiga utvecklingen av KB:s verksamhet och medverkar till ett bra och respektfullt arbetsklimat.
Kvalifikationer och personliga egenskaper
För att lyckas i rollen har du
• akademisk examen inom arkivvetenskap, biblioteks- och informationsvetenskap, museivetenskap eller motsvarande kompetens inhämtad på annat vis
• god erfarenhet av att arbeta med analogt filmmaterial vad gäller samlingsförvaltning dvs. insamling, identifiering, uppordning av olika sorters analog film
• goda kunskaper inom film- och tv-historia
• god materialkännedom av analog film
• förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska
Dessutom är det meriterande om du har erfarenhet av eller kunskap om något av följande
• katalogisering/beskrivning av analogt filmmaterial
• verksamhetsutveckling och förändringsarbete
• bevarande av audiovisuellt material
• filmproduktion
• relevanta standarder och system för arkivbeskrivning
• relevanta lagar och föreskrifter samt upphovsrätt
• och intresse för koordinering och samordning
Som person är du drivande och ansvarstagande och van att driva utveckling i såväl arbetsvardag som i projektform. Du är bra på att bygga relationer och har ett inkluderande arbetssätt. Du fungerar bra i såväl självständigt arbete som i grupp och medverkar till ett öppet och generöst arbetsklimat där kunskaper och erfarenheter delas med kollegor. Du är lyhörd för betydelsen av kontinuitet och sammanhang i arbetet med samlingarna. Du uppskattar att ha flera arbetsuppgifter parallellt och kan prioritera mellan dessa.
Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper.
Anställning och tillträde
Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde 1 september 2022 eller efter överenskommelse. Placering är i Grängesberg. KB har verksamhet på olika orter, Stockholm, Strängnäs, Grängesberg och Bålsta, och tjänsteresor kan förekomma.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 6 juni 2022. Bifoga CV och personligt brev, och beskriv varför du är intresserad av jobbet och vad du kan bidra med. Intervjuer sker digitalt den 14 juni och 20 juni.
Kontaktpersoner
Vill du veta mer om jobbet välkommen att kontakta enhetschef Eva Häusner 010-709 32 37. För anställningsvillkor och process kontakta HR-generalist Anna Sundquist, 010-709 31 40. Fackliga kontaktpersoner är May Nilsson, ST-KB, och Anneli Modén, SACO-KB, båda nås via växeln 010-709 30 00.
Enheten för uppordning av samlingar
Enheten ingår i avdelningen för bevarande och digitisering och består av ca 24 medarbetare.
Enheten ansvarar för uppordning och beskrivning av berörda samlingar, både retroaktivt och som en del av insamlingsprocessen. Därutöver bidrar enheten till kvalitetssäkring och berikande av metadata vid digitisering. I ansvarsområdet ingår också koordinering av donationer. Enheten bidrar till att säkra kunskap och kompetens avseende samlingars innehåll, placering, uppbyggnad, struktur, kataloger och referenser. Vidare bidrar enheten till arbetet med förebyggande bevarandeåtgärder. Enheten ansvarar för framtagning och återplacering i berörda samlingar.
Om Kungliga biblioteket
Kungliga biblioteket (KB) är Sveriges nationalbibliotek. Våra samlingar sträcker sig mer än tusen år bakåt i tiden och växer varje dag. Vi har allt från handskrifter, böcker och tidningar till musik, film och datorspel. KB bevarar och tillgängliggör vårt kulturarv och främjar samverkan mellan Sveriges bibliotek. Ytterst handlar uppdraget om demokrati, jämlikhet och fri åsiktsbildning. Dessutom är KB en arbetsplats för forskare, studenter och ca 350 medarbetare.
Vi erbjuder en arbetsplats som präglas av ansvar, öppenhet, tillit och lärande. Vi vill ge lika möjligheter för alla och värdesätter jämlikhet och mångfald i vår verksamhet.