Finance Analyst till Xylem

Finance Analyst till Xylem

Arbetsbeskrivning

Tillsammans med Xylem söker Academic Work nu en Finance Analyst till en av deras största avdelningar. Om du är redo för din nästa utmaning och bli en nyckelperson i ett spännande internationellt team - sök redan idag! Vi letar efter en kandidat som är tillgänglig för start omgående.

OM TJÄNSTEN
Som Finance Analyst kommer du att samarbeta nära med Managing Directors för Danmark och Finland, samt deras säljteam. Dina huvudsakliga uppgifter kommer att innebära att analysera marknaden och konkurrensen, identifiera risker och möjligheter, samt bidra till utvecklingen av affärsstrategier från order till marginalbeslut. Du kommer att ge stöd och insikter för pris- och marginalbeslut, särskilt när det gäller att säkra nya affärer och expandera befintliga tjänster som exempelvis uthyrning.

Du blir en del av "the Europe Commercial team" och där kommer ditt fokus vara att effektivisera processer genom kontinuerlig förbättring, samt att stärka samarbetet med andra finansteam både regionalt och globalt. Ditt slutliga mål kommer att vara att optimera aktieägarvärdet samtidigt som du säkerställer att efterlevnad av hållbarhetsmål.

Du kommer att arbeta från kontoret i Sundbyberg men ges möjligheten att arbeta några dagar hemifrån om du önskar. Du kommer att vara en del av ett team om sex kollegor som är baserade i norra Europa och rapportera till den regionala finansdirektören som är baserad i Storbritannien.


* Ansökan kräver CV på engelska
* Konsultuppdrag via Academic Work
* Start: Omgående
* Omfattning: 6 månader, men möjlighet till förlängning.


ARBETSUPPGIFTER

Arbetsuppgifter


* Granska försäljnings- och lönsamhetstrender för att vägleda pris- och investeringsbeslut, med regelbunden rapportering med hjälp av verktyg som Power BI och Business Objects.
* Analysera marknadens och försäljningskanalernas prestationer för att identifiera tillväxtmöjligheter och förbättra försäljningseffektiviteten.
* Tillhandahålla veckovisa frapporter och analyser av försäljning, order och backlog för att identifiera trender och risker; stödja insatser för att uppnå eller överträffa affärsmål.
* Budgetera och prognostisera kontrollerbara kostnader; analysera avvikelser för att säkerställa effektiv kostnadshantering.
* Analysera finansiella data för att ge rekommendationer om prissättning, rabatter, betalningsvillkor och marknadsandelar.
* Förbereda månads- och kvartalsvisa interna rapporter och presentationer till alla nivåer av ledning och anställda.
* Med flera.


VI SÖKER DIG SOM
- Har ca. 5 års arbetslivserfarenhet av ekonomi i roller inom exempelvis, analys eller redovisning
- Har erfarenhet av arbete i en internationell miljö och av internationellt ansvar
- Har god IT och systemvana (Microsoft Excel, PowerPoint och ERP-system)
- Har goda analytiska kunskaper
- Är flytande i engelska

Det är meriterande om du
- Är flytande i svenska
- Har erfarenhet av US GAAP
- Har relevant eftergymnasial utbildning

För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper:

Vi söker en social, kommunikativ lagspelare som älskar att ta initiativ och få saker gjorda i tid. Du har en "can-do"-attityd och är van vid och trivs med varierande arbetsuppgifter. Utöver detta har du ett genuint intresse av business och att arbeta med finansrutiner och dess processer.

Ansökan kräver CV på engelska

Vår rekryteringsprocess

Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work.

Vi tillämpar löpande urval och annonsen kan därmed komma att tas ned innan sista ansökningsdag om det är så att vi har gått vidare till urvals- och intervjufas. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess.

INFORMATION OM FÖRETAGET
Xylem, a leading global water technology company dedicated to solving the world’s most challenging water issues, is the leading global provider of efficient, innovative and sustainable water technologies improving the way water is used, managed, conserved and re-used. Their international team is unified in a common purpose: creating advanced technology and other trusted solutions to solve the world’s water challenges. They are committed to creating an organization of inclusion and diversity, where everyone feels involved, respected, valued and connected, and where everyone is free to bring their authentic selves and ideas.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sara Frykedal

Consultant Manager Fanny Rosén
08-52257636
Fanny Rosén

Mette Risberg
0736448575
Hedvig Svärd

Konsultchef Catrin Laudon

Sara Frykedal
08-52257605
Fredrik Bardon

Konsultchefsassisten Anna Bengtsson
08-12 05 2224
Konsultchef Lisa Nordell
0812052231

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Academic Work
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 maj 2024
  • Ansök senast: 22 juni 2024

Besöksadress

Lindstedtsvägen 24
Stockholm

Postadress

Lindstedtsvägen 24
Stockholm, 11428

Liknande jobb


25 november 2024

22 november 2024

15 november 2024