OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en analytisk Financial controller med ansvar för redovisningen av koncernens svenska moder samt internrapporteringen till koncernens huvudkontor i Helsingfors. Som Financial controller har du ett helhetsperspektiv och arbetar i en bred och självständig roll med huvudfokus på bokslut och rapportering.
Vi letar efter dig som är pragmatisk och noggrann samtidigt, vågar säga vad du tycker och drivs av tanken att vara med på ett spännande bolagsbyggande.
Du blir en del av ett jordnära finansteam på ca 10 personer som präglas av en platt hierarki med hög förändringsvilja. Alla hjälps åt att utveckla nuvarande arbetsprocesser och rutiner enligt devisen ”bättre att testa något, göra fel och göra om än att inte testa någonting alls”.
Om dig:
- Du har nog snuddat lite vid koncernredovisning. Du är inte direkt fullärd, men upplever att du förstår vad du tittar på
- Du är hyggligt bekant med IFRS
- Du tycker excel är en skänk från ovan men uppskattar även andra program som skapar ordning och reda
- Du förstår vikten av internkontroll
- Akademisk examen inom relevant område
- Antagligen ett par års erfarenhet från revisionsbolag eller liknande tjänst på ett större företag
- Du kan jobba obehindrat på svenska och engelska i både tal och skrift
- Du letar efter en arbetsplats där du kan utveckla din finansiella kompetens, testa på det här med bolagsbyggande och där vi tillsammans försöker hitta de bästa lösningarna på komplexa problem
Om dina arbetsuppgifter:
Rollen som Financial controller är bred och varierad, men dina huvudsakliga uppgifter består av:
- Löpande redovisning av den svenska koncernmodern
- Månads- och årsbokslut inkl. deklarationer
- Månatlig avstämning av interna mellanhavanden samt IFRS-konvertering
- Rapportering, uppföljning och analys av boksluten
- Delaktig i utvecklingen av befintligt BI-verktyg
- Delaktig i integration av förvärvade bolag
- Stöd i budget- och prognosarbete
- Kontinuerligt utveckla befintliga processer och rutiner
Om processen:
Vi hoppas att tillsätta tjänsten så snart om möjligt. Rollen är placerad på företagets Sverige-kontor i Hagalund, Solna. Organisatoriskt rapporterar du till Head of Finance Sverige som också sitter i Hagalund men du kommer ha kontaktytor mot många andra personer internt, både på dotterbolagen i Sverige men även mot gruppens moderbolag i Helsingfors.
Vi värdesätter personliga egenskaper som affärsmässighet, analytisk förmåga i kombination med social kompetens och prestigelöshet. För att lyckas väl i den här rollen är du orädd, van att ta mycket ansvar och kan hantera tighta tidsramar. Med en optimism och en service-känsla bygger du goda relationer ut i organisationen, vilket hjälper dig att lyckas.
Om PHM Group
PHM Group är Nordens största bolag inom fastighetsservice med fokus på bostäder. PHM utgörs av starka, lokala bolag som proaktivt ansvarar för kundernas fastigheter och grönytor. Vi erbjuder en bred portfölj av fastighetsnära servicetjänster och våra 6,000 medarbetare i Finland, Sverige, Norge, Danmark och numera även Tyskland säkerställer högsta kvalitet i utförandet genom decentraliserad styrning och mandat. PHM Group omsätter över 400 MEUR och ägs av riskkapitalbolagen Norvestor och Intera Partners tillsammans med företagsledningen.
PHM har bildats under de senaste tre år genom en expansiv M&A-strategi och har vuxit från 40 MEUR 2018 till över 500 MEUR 2022. M&A är en essentiell del av PHM’s strategi och bara under 2021 genomfördes totalt 33 förvärv i de fyra nordiska länderna.