Financial Controller

Arbetsbeskrivning

Säkerhetskoncernen Gunnebo är en global leverantör av säkerhetsprodukter, service och lösningar inom kontanthantering, säkerhetsskåp och valv, tillträdeskontroll och elektronisk säkerhet till banker, handeln, värde­transportföretag, kollektivtrafik, offentliga och kommersiella ­fastigheter samt industri- och högriskanläggningar.

Koncernen har en årlig omsättning på 5 600 Mkr och 5 700 anställda i 33 länder i Europe, Middle East & Africa, Asia-Pacific och Americas samt ett nätverk av distributörer på ytterligare 100 marknader.

Vi gör din värld säkrare. Läs mer på Gunnebos hemsida.

Vi söker nu en ambitiös Financial Controller som drivs av verksamhetsnära arbete till Gunnebos europeiska säljorganisation med placering på huvudkontoret i Gårda. Du kommer att arbeta nära Vice President Finance Europe samt ett flertal säljbolag runt om i Europa.

I rollen ligger stor tyngd på rapportering för Europa som helhet och att bidra med expertis inom rapportering till ansvariga för de 14 bolag som finns i Europa. Du kommer också att ta aktiv del i Europas Budget- och Prognosarbete. En viktig del i din roll är att analysera erhållet material, att agera på felaktigheter/avvikelser och att identifiera och kommunicera risker och möjligheter avseende finansiell data. Du kommer självständigt att driva ekonomiska projekt.

Som Financial Controller avlastar du Vice President Finance Europe, du får mycket eget ansvar och med tiden möjlighet till utökade uppgifter. Du har daglig kontakt med dina kollegor i Europa som flera av dem arbetar i ledande befattningar. Dessutom har du dialog med redovisningsavdelningen, Group Finance, som är placerad på huvudkontoret i Gårda.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• Koordinera Europas finansiella planeringsarbete och budgetarbetet samt säkerställa att redovisningsrutiner och rapportering håller hög kvalitet
• Förbereda fullständiga och korrekta rapporter
• Övervaka regionens finansiella resultat och rörelsekapital, göra en rimlighetsbedömning av resultatet och lyfta fram avvikelser
• Aktivt arbeta med att utveckla och underhålla kvalitativa processer och uppföljningsrutiner inom finansiell rapportering
• Driva projekt
• Sammanställa och analysera finansiell rapportering för Europa, inkluderat framtagande av rapporter/presentationsmaterial och delta vid månatliga möten med Group Finance
• Förbereda finansiella prognoser för Europa 
• Vid behov ta fram ad-hoc rapporter, till Vice President Finance Europe och/eller till Group Finance
• Sammanställa budget och prognoser och vara behjälplig i hela budgetprocessen
• Arbeta med utveckling av finansiella analysverktyg 



Vi söker dig som har 3-5 års erfarenhet av att arbeta med liknande arbetsuppgifter, inkluderat både redovisning och controlling. Vad gäller redovisning har du grundläggande kunskaper och god helhetsförståelse. Du har dessutom baskunskaper i skatt och moms och kan därmed stötta säljbolagen kring detta. Många frågor är affärsnära och kan handla om hur man bör hantera en specifik säljsituation.  

Det är viktigt att du har en analytisk sida och erfarenhet av att använda den förmågan i ditt arbete. Det förväntas att du alltid gör en analys av det arbete du lämnar ifrån dig och att du har förmågan att se helheten. Det är meriterande om du arbetat i en internationell miljö och enligt IFRS. Du har dessutom:

• En examen från högskola eller universitet inom ekonomi
• Mycket goda kunskaper i både svenska och engelska eftersom båda språken används dagligen
• God systemvana och mycket goda kunskaper i Excel


Som person är du självgående vilket innebär att du ser vad som behöver göras operativt men att du också ser vad som kan utvecklas. Du har förmågan att driva uppgifter och projekt självständigt men har samtidigt den kommunikativa förmågan som krävs i samarbete med andra. Du trivs i en föränderlig miljö och får energi av att det händer saker. Samtidigt arbetar du gärna processorienterat i det dagliga arbetet där det krävs att du planerar och organiserar ditt arbete. Du har vana av att leverera vid deadline. 

I denna rekrytering samarbetar Gunnebo med Jerrie. Sista ansökan har passerat och urval och intervjuer pågår. Har du frågor eller intresse avtjänsten kontakta ansvarig rekryteringskonsult Emma Sjösvärd på 0723-085 300 alternativt emma.sjosvard@jerrie.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Rekryteringskonsult Helena Bruman
0735 40 52 62
Rekryteringskonsult Mia Roos-Jonsson
0723-282253
Rekryteringskonsult Monica Lönnbom
076 160 79 15
Rekryteringskonsult Helena Bruman
0735 40 52 62
Rekryteringskonsult Maria Hörnestam
076-3387646
Affärområdeschef Pierre Sander
0763-413411
Rekryteringskonsult Helena Bruman

Rekryteringskonsult Malin Persson
0735 12 44 98
Rekryteringskonsult Malin Persson
0735-12 44 98
Rekryteringskonsult Martin Dahlberg
076-3170741

Sammanfattning

  • Arbetsplats: JERRIE AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt Överenskommelse
  • Heltid -
  • Publicerat: 8 september 2016

Besöksadress

ODINSGATAN 9 VÅN 4
GÖTEBORG

Postadress

ODINSGATAN 9 VÅN 4
GÖTEBORG, 41103

Liknande jobb


19 november 2024

15 november 2024