Financial Controller

Financial Controller

Arbetsbeskrivning

Till vår kund söker vi en Financial Controller.

Q&L, Procurement and R&D Financial Controller ansvarar för att tillhandahålla korrekt och snabb rapportering av globala utgifter, P&L, capex och kuggar för tilldelade avdelningar, både relaterade till faktiska uppgifter och prognoser/budget/BPL

Nyckelansvar och arbetsuppgifter:

Säker noggrann rapportering (ERP och AARO) av globala Spend, P&L, capex och kuggar samt visualisera och förklara den huvudsakliga avvikelsen mot målet, YoY och QbQ för tilldelade avdelningar och kugg-kategorier
Ansvarig för månatlig finansiell rapportering och analys till gruppfunktioner (dvs. FP&A och redovisning) samt att förbereda de konsoliderade faktiska uppgifterna/prognoserna för verksamhetsgranskning och vara en talande partner till verksamheten.
Ansvarig för att driva den finansiella installationen och förberedelserna för flera produktionsanläggningar och fordon och växande antal marknader.
Ansvarig för periodiserings- och kapitaliseringsprocessen inklusive timprisberäkning och säker snabb leverans av input till koncernredovisning i månadsbokslut för tilldelade avdelningar.
Ansvarig för att konsolidera totala Q&L och inköpsprognos/budget till Konstrukt/Anaplan samt relaterade kugg-kategorier.
Ansvarig för att tillhandahålla underlag till interna och externa revisioner för tilldelade kontrollfunktioner.
Ansvarig för kostnad per bil, dvs garanti, tull och logistik inkl lokal distribution, rapportering och analys.
Ansvarig för tullbetalningsprocessen.
Rapportering och analys.
C3 godkännare för tilldelade avdelningar.


Krav på kompetens:

5+ års erfarenhet av ekonomistyrning och fordonsaffärer.
Starkt affärsmannaskap
Goda kunskaper om IFRS
Starka analytiska färdigheter
Bra på att tolka och kommunicera finansiell information på ett tydligt och kortfattat sätt till många olika intressenter inkl icke finansiellt
Bra i excel och relevanta ERP och affärsanalysverktyg
Att kunna planera och samordna arbetet självständigt samt gemensamt i diversifierade team
Bra på att prioritera och kunna hantera ad hoc-förfrågningar
Bra på jobbet tvärfunktionellt med globala team


Efterfrågade personliga egenskaper:





Analytiska färdigheter
Strukturerad
Flexibel
Proaktivt tänkesätt
Kommunikativ
Social kompetens
Pragmatisk
Affärstänkande
Kan hantera kulturella skillnader och olika arbetssätt
Tro på en icke-hierarkisk kultur av interaktion, transparens och tillit i team
Prioritera – åtgärder bäst för organisationen
Lösningsorienterad


Din ansökan

Låter rollen intressant och passande? Ansök i så fall omgående för vi intervjuar löpande och rollen kan tillsättas innan sista ansökningsdatum. Vi är flera rekryterare som hanterar rekryteringen av denna tjänst, vid frågor gällande den här rekryteringen eller tjänsten når du oss enklast på e-post info@quest.se

Vi kan enbart ta emot och bearbeta din ansökan genom att du registrerar ditt CV i vår portal. Med avseende på GDPR kan vi ej ta emot ansökningar via e-post. Varmt välkommen med din ansökan! Uppdraget är en del av Quest Consulting personaluthyrning. Du kommer att vara anställd av Quest Consulting och arbeta som konsult hos vår kund.

Om oss

Quest Consulting är ett auktoriserat konsultbolag med kollektivavtal, försäkringar, friskvård och tjänstepension. Vi är specialiserade inom IT, Teknik, HR, Administration och Ekonomi. Vår målsättning är att vara din personliga samarbetspartner och just därför är det så viktigt för oss att arbeta efter våra kärnvärden där våra ledord är att vara Personliga, Nyskapande och Professionella.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Quest Consulting Sverige AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 september 2023
  • Ansök senast: 2 oktober 2023

Liknande jobb


19 november 2024

15 november 2024