OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om Babcock Scandinavian AirAmbulance
Babcock Scandinavian AirAmbulance är Nordens största ambulansflygföretag, med verksamhet i Sverige, Norge och Finland. Företaget är en del av den internationella koncernen Babcock International Group. Våra ambulanshelikoptrar utför akutuppdrag och medicinska transporter dygnet runt och över större delen av Sverige och i norra Finland. De medicinsk inredda flygplanen är tillgängliga dygnet runt i Sverige. Verksamheten har under 2019 utökats då bolaget driver all medicinsk flygplanstrafik i Norge.
Nu söker vi efter en Financial Controller med ansvar för Sverige och Finland. Placering på vårt nya kontor vid Arlanda flygplats (Office One)
I denna rekrytering samarbetar vi med Rekryteringsstyrkan i Norden AB
Om rollen
Som Financial Controller för vår verksamhet i Sverige och Finland kommer ditt främsta arbete bestå av att hantera bokslutsrapportering, utveckling av intern kontroll samt verksamhetsutveckling t ex rutiner, instruktioner och dokumentation av processer. Rollen innefattar även att personalansvar för det svenska teamet (2-3 personer) samt operativt leda personal och fördela arbetet inom det svenska och finska teamet. Du ska även som Financial Controller vara gruppens bollplank i frågor om redovisning och skattefrågor. Rollen kräver att du är agil och kan ha många bollar i luften samtidigt då det är ditt ansvar att slutställa månadsrapporteringen samt säkerställa kvalitén i rapporteringen.
Erfarenhet och kompetenser
Rollen kräver att du har ekonomiutbildning från universitetet som lägst. Arbetslivserfarenhet med minst 5 års arbete är ett krav. Som person ser vi att du självgående löser uppgifter på ett smidigt sätt och har lätt för att samarbete. Ett intresse för ordning och reda är till fördel. Vi ser gärna att du tycker om förbättringsarbete och kan utmana befintliga rutiner för att effektivisera befintliga processer. Då dina arbetsuppgifter inom ekonomifunktionen består av bokslut är det viktigt att kunna hantera deadlines och slutföra arbetsuppgifter i tid. Kunskap om affärssystem och dess stödsystem är en fördel. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att ha varit ansvarig för implementering av nya system. Hög kunskap i Microsoft Excel är ett krav då mycket av budget, forecast, rapportering och analyser görs i Excel. Som person ser vi att du är en naturlig ledare som skapar ett lugn och stabilitet i gruppen.
Ansvarsområden;
- Bokslut och rapportering för de svenska bolagen samt filial i Finland
- IFRS 16 och IAS rapportering
- Moms och skatteberäkningar
- Säkerställande av bokföring
- Stötta team i egenskap av chef, personalansvar 3 personer
- Skatter och moms
- Driva förbättringsarbete
- Myndighetsrapportering
- Ad-hoc rapportering, samt besvara frågor
- Ansvarig för årsrevision
- Upprätta årsredovisningar och deklarationer
- Driva arbetet med budget och forecast för Sverige och Finland
Som person ser vi att du;
- har enkelt för att kommunicera både i tal och skrift
- är prestigelös och är en problemlösare
- gillar att ta ansvar och slutföra tillfälliga arbetsuppgifter
- hanterar stress på ett bra sätt och är flexibel då arbetsbelastningen förändras vid bokslut och andra ”deadlines”
- kan svenska och engelska flytande ibåde tal och skrift
- har mångårig erfarenhet av Microsoft Excel på avancerad nivå
- har god kunskap om affärssystem och stödsystem kopplade till dessa
Ansökan
Tjänsten är en tillsvidareanställning hos Babcock Scandinavian AirAmbulance med tillträde snarast möjligt.
Alla frågor om tjänsten besvaras av vår rekryteringskonsult Mona Wågberg via mail, mona@rekryteringsstyrkan.se eller telefon 0762 49 08 61
Urvalsprocess och intervjuer sker löpande och kan komma att vara tillsatt innan sista ansökningsdag som är 30:e augusti.
Ansökan gör du här nedan