OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I snart 100 år har Bräcke diakoni arbetat inom omsorg av särskilt utsatta människor och tagit ansvar för att i samhället stå upp för människovärde och mänsklig värdighet. Idag sker det i ett 40-tal verksamheter inom områdena hälso- och sjukvård, funktionshinder, äldreomsorg samt hotell och restaurang. Vi omsätter ca 900 milj SEK, har över 1100 medarbetare och fortsätter att växa och utvecklas. Bräcke diakoni finns på ett flertal orter i Sverige med huvudkontor i Göteborg. Läs gärna mer på www.brackediakoni.se
Nu har du chans att få bli en del av vår organisation där utvecklingen går snabbt, medarbetarna engagerade och möjligheterna är många!
ROLLEN
Som Financial controller har du en nyckelroll inom ekonomifunktionen och kommer vara högst delaktig i den fortsatta utvecklingen för att möta framtidens krav. Du kommer ha ett helhetsansvar för redovisningen och den externa rapporteringen för Bräcke diakoni. I tjänsten ingår det också att vara controller för driftområde Fastighet och Hotell, våra stödfunktioner samt vår projektverksamhet. Vidare ansvarar du för att utveckla och effektivisera rutiner och arbetssätt genom att införa ny teknologi som gör det möjligt att automatisera och digitalisera våra processer. Utvecklingsarbetet kommer att medföra förändringar för våra verksamheter och du kommer att ansvara för de utbildningsinsatser som behöver göras. Tjänsten är placerad på kontoret i Göteborg och du rapporterar till ekonomichef.
I tjänsten ingår:
• Övergripande ansvar för koncernredovisning/konsolidering
• Säkerställa att lagar och regler inom det finansiella området följs samt att interna processer och rutiner efterlevs
• Implementation av nya redovisningsstandarder
• Ansvara för rapporteringen vid månads- och årsbokslut
• Framtagande av externa rapporter såsom t ex årsredovisning
• Ansvara för skatt inkl. inkomstdeklarationer och momsdeklarationer
• Delaktig i budget och prognosarbete
• Koordinera extern revision och kontaktperson gentemot revisionsbyrå
• Ledande roll i övriga förekommande projekt och aktiviteter
VEM ÄR DU?
Vi söker dig som har en akademisk examen och 5-10 års erfarenhet från liknande roll med komplexa redovisningsfrågor, koncernredovisning samt rapportering. Vidare har du mycket goda kunskaper i både skatte- och momsregler. Du ska vara analytisk, strategisk och självständigt kunna jobba med förändringsarbete nära verksamheten. Väsentligt för rollen är du har erfarenhet av att utveckla, effektivisera och automatisera processer och arbetssätt och vi ser gärna att du har erfarenhet av ledarskap. Du är strukturerad samt har en god förmåga att prioritera. För rätt person kan den här rollen växa med det egna intresset och ambitioner. Du är systemintresserad, goda kunskaper i Office 365 samt behärskar svenska i tal och skrift.
PERSONLIGT
Du har en vilja att utvecklas i din roll och bör vara kommunikativ, social och ha lätt för att knyta kontakter. Du är lugn och trygg samtidigt som du gillar att arbeta i en föränderlig och komplex verksamhet och mot många kontaktytor i den stora organisationen.
VI ERBJUDER
Hos oss på Bräcke diakoni, en idéburen stiftelse, får du inte bara möjlighet till ett spännande och utvecklande jobb, utan också en möjlighet att bidra till vår vision om ett medmänskligare samhälle. Stiftelsen befinner sig just nu på en spännande resa, vi utvecklas och satsar stort inom vårt område.
ANSÖKAN/KONTAKT
Vi samarbetar med rekryteringsföretaget Your Talent i denna rekrytering. Ansök på www.yourtalent.se För ytterligare information om tjänsten vänligen kontakta rekryteringskonsult Johan Sjöberg på 0761-709851 johan.sjoberg@yourtalent.se eller Kristina Wallin Borg 0735-168724 kristina.wb@yourtalent.se