OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är Bräcke diakoni.
En hundraårig, idéburen stiftelse – men också en innovativ välfärdsaktör. Vi har en bred verksamhet inom bland annat hälso- och sjukvård, LSS och äldreomsorg. Vi har över 1100 medarbetare och fortsätter att växa. Inom vår organisation går utvecklingen snabbt, medarbetarna är engagerade och möjligheterna är många.
Vill du bli en del av vår organisation? Just nu söker vi en erfaren Financial Controller till vår ekonomiavdelning. Tjänsten är ett vikariat som sträcker sig till augusti 2024.
Arbetsuppgifter
Som Financial controller har du en nyckelroll inom ekonomifunktionen och kommer vara högst delaktig i den fortsatta utvecklingen för att möta framtidens krav. Du kommer ha ett helhetsansvar för redovisningen och den externa rapporteringen för Bräcke diakoni. I tjänsten ingår det också att vara controller för driftområde Fastighet och Hotell samt våra stödfunktioner. Vidare ansvarar du för att utveckla och effektivisera rutiner och arbetssätt genom att införa ny teknologi som gör det möjligt att automatisera och digitalisera våra processer. Utvecklingsarbetet kommer att medföra förändringar för våra verksamheter och du kommer att ansvara för de utbildningsinsatser som behöver göras.
- Övergripande ansvar för redovisning
- Säkerställa att lagar och regler inom det finansiella området följs samt att interna processer och rutiner efterlevs
- Implementation av nya redovisningsstandarder
- Ansvara för rapporteringen vid månads- och årsbokslut
- Framtagande av externa rapporter såsom t ex årsredovisning
- Ansvara för skatt inkl. inkomstdeklarationer och momsdeklarationer
- Delaktig i budget och prognosarbete
- Ad hoc analyser
- Koordinera extern revision och kontaktperson gentemot revisionsbyrå
- Ledande roll i övriga förekommande projekt och aktiviteter
Tjänsten är placerad på kontoret i Göteborg och du rapporterar till ekonomichef.
Vem är du?
Vi söker dig som har en akademisk examen och minst fem års erfarenhet från liknande roll med komplexa redovisningsfrågor samt rapportering. Vidare har du mycket goda kunskaper i både skatte- och momsregler. Du ska vara analytisk, strategisk och självständigt kunna jobba med förändringsarbete nära verksamheten. Väsentligt för rollen är du har erfarenhet av att utveckla, effektivisera och automatisera processer och arbetssätt och vi ser gärna att du har erfarenhet av ledarskap. Du är strukturerad samt har en god förmåga att prioritera. Dessutom är du systemintresserad, har goda kunskaper i Office 365 samt behärskar svenska i tal och skrift.
Vi ser att du har en vilja att utvecklas i din roll och bör vara kommunikativ, social och ha lätt för att knyta kontakter. Du är lugn och trygg samtidigt som du gillar att arbeta i en föränderlig och komplex verksamhet och mot många kontaktytor i den stora organisationen.