Financial Controller till Solera!

Financial Controller till Solera!

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och bygga något nytt? Solera Sweden, har ambitionen att blir marknadsledande inom dryckesbranschen i Sverige, och söker nu sin nästa Financial Controller! Du kommer att få en viktig och central roll i gränslandet mellan redovisning och controlling, vara systemägare och få chans att verkligen sätta avtryck i en organisation som växer och är på väg framåt! Visst låter det spännande?

Om möjligheten 
Detta är en spännande och utvecklande möjlighet för dig som vill arbeta både med redovisningsfrågor samtidigt som du är med och utvecklar controlling och operationell rapportering i en spännande och dynamisk organisation. Finance-teamet på Solera jobbar mot en glasklar ambition att ta ekonomistyrningen till nästa nivå. Där ska Finance verka som en affärsnära businesspartner till organisationen. Controlling stöder verksamheten genom korrekt och kvalitativ rapportering och analys som möjliggör att verksamheten kan bli ännu smartare, mer datadrivna och proaktiva i sitt beslutsfattande. I rollen som Financial Controller kommer du få arbeta brett med redovisning och finansiell controlling, såväl som att driva utvecklingsprojekt och ansvar för och utveckla SAP, som nyligen implementerats som nytt affärssystem. I rollen kommer du ha stor påverkan och vara en viktig del i utvecklingen av processer och arbetssätt för att förbättra den finansiella och ekonomiska styrningen av företaget. Du kommer att:

Upprätta och kvalitetssäkra månads-, kvartals- och årsbokslut (K3 och IFRS)
Operativt redovisningsarbete med teamet, avstämningar, deklarationer och rapportering
Systemägarskap och utvecklingsansvar för SAP (SuperUser)
Kontinuerligt utveckla, förbättra rutiner och processer avseende bokslut, rapportering och uppföljning.
Stödja CFO och/eller Redovisningschef i olika frågor och projekt samt ibland driva egna
Avvikelseanalys, budget- och prognos och kostnadskontroll
Ha löpande kontakt med revisorer, myndigheter och andra stakeholders
Redovisnings- och skattefrågor, regelverk och ad hoc uppgifter

Vem är du?

Denna roll ställer krav på hög analytisk förmåga, ett affärsmässigt tänkande, förmåga att fokusera på detaljer utan att tappa det större perspektivet samt noggrannhet och kvalitet i. För att lyckas med våra mål är det viktigt att vi samarbetar och delar med oss av våra idéer kunskap för att utvecklas och hitta de bästa lösningarna tillsammans. Du kommer att jobba i en miljö som präglas av en start-up känsla, men med ett stabilt stöd från en större koncern. Du har lätt för att anpassa dig till nya förutsättningar och tar dig an utmaningar med entusiasm och ett lösningsorienterat förhållningssätt. Det ställer också krav på att du tycker om och har förmågan att ta ansvar för och driva ditt arbete självständigt.

För oss är det viktigt att du har viljan och potentialen att utvecklas med förtaget men för att lyckas i denna roll tror vi att: 

Du har en civilekonomisk utbildning eller motsvarande
Du har fler årig erfarenhet från redovisning och controlling i K3 och/eller IFRS-miljö
Du får gärna ha erfarenhet från att arbeta i en internationell organisation med stora flöden och datamängder tidigare, gärna inom FMCG eller motsvarande bransch.
Du är tekniskt intresserad av kopplingen mellan affärssystem/redovisning/affär
Du är trygg i Excel
Du kommunicerar både i tal och skrift på svenska och engelska, då rollen även innebär många kontaktytor även globalt

Vilka är Solera Sweden?

Solera Sweden importerar och säljer vin, sprit, öl, andra alkohol och alkoholfria drycker på den svenska marknaden. 2021 blev Solera Sweden en del av den danska koncernen Royal Unibrew. Genom uppköpet av Solera utökar Royal Unibrew sitt geografiska fotavtryck till att även inkludera Sverige. Solera Sweden har ambitionen att växa och bli det ledande multi-beverage företaget på den svenska marknaden. Det självklara valet för konsumenter, kunder, medarbetare, ägare och partners. Vin har varit huvudsakligt fokus för affären i Sverige och kommer även fortsatt att vara en viktig del av intäktsbasen, samtidigt som fokus på att skapa tillväxt nu kommer att skifta mot att även inkludera nya produktkategorier och utveckling av försäljningen inom service- och dagligvaruhandeln. Under kommande år kommer Solera Sweden att transformeras för att möta möjligheter och förväntningar. Detta innebär ambitiösa tillväxtmål. Vi kommer att växa inom alla delar av organisationen och har siktet inställt på att vara dubbelt så många till 2024.                   

Varför ska du välja att jobba hos Solera?
Solera är rätt plats för dig som delar idén om att det är kul att jobba i en miljö där:

Kulturen uppmuntrar till ett entreprenöriellt tanke- och förhållningssätt
Besluten fattas där jobbet görs
Glaset alltid är halvfullt. Vi har en positiv attityd och är nyfikna. Vi tror på att det finns möjligheter i alla situationer, människor och utmaningar
Vi är hungriga efter att lyckas tillsammans. Vi utvecklar idéer tillsammans. Vi lär ifrån varandra och jobbar tillsammans för att omsätta utmaningar till möjligheter. Vi är inte rädda för att pröva och misslyckas! 


Hos Solera får du möjlighet att bidra till att bygga ett hållbart och självständigt företag på den svenska marknaden med stöd av en stor koncern!

Sökord: controller, financial controller, redovisning, accounting, accountant, controlling, FMCG, PowerBI, SAP, talents of sweden, rekrytering, jobb

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Talents of Sweden
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 mars 2023
  • Ansök senast: 30 mars 2023

Besöksadress

Engelbrektsplan 2
None

Postadress

Engelbrektsplan 2
Stockholm, 11434

Liknande jobb


19 november 2024

15 november 2024