OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du ett års erfarenhet av löpande redovisning? Har du dessutom en högskoleexamen med finansinriktning och vill få
möjlighet att arbeta med kapitalförvaltning och affärsutveckling? Kanske kan denna roll vara intressant för dig.
Om tjänsten
LRF:s enhet Finans & Affärsutveckling sköter LRF:s kapitalförvaltning, kassaflöden och bankhantering; den finansiella
placeringsverksamheten för LRF-koncernen och den löpande utvecklingen av LRF:s affärsverksamhet, med bl a fem helägda dotterbolag
och en egen venture capital verksamhet med investeringar i bolag i tidiga skeden; LRF Ventures. De totala tillgångarna i balansräkningen
som ingår i den förvaltning enheten för Finans & Affärsutveckling ansvarar för uppgår till ca 8000 MSEK.
Verksamheten i Finans & Affärsutveckling är under utveckling och kommer framgent att drivas i tre olika områden –
Placeringsverksamhet, Treasury och Affärsverksamhet – med varsina verksamhetsledare. Rollen som Finans- och Affärsansvarig är ny
och ersätter den roll som tidigare kallats Finansassistent.
Som Finans- och affärsassistent ingår du i ett litet, drivet team med starka kompetenser inom olika typer av kapitalförvaltning och
affärsutveckling. Du deltar veckovis i teamets avstämningsmöten och månadsvis i beslutsmöten, där Finans- och affärsassistenten också
är sekreterare.
För en ambitiös individ utgör denna tjänst mycket goda möjligheter att arbeta brett med olika typer av kapitalförvaltning och i takt med
visad förmåga också komma ifråga för ytterligare arbetsuppgifter, som t ex arbete med due diligence, mer kvalitativ utvärdering av olika
investeringsobjekt samt arbete med urval och uppföljning av olika investeringsteman.
Rollen är placerad på LRF:s huvudkontor i Gröna Näringslivets Hus, i Stadshagen på Kungsholmen i Stockholm.
I din roll som Finans- och affärsassistent kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebära:
Placeringsverksamheten
• administration och bokningar av transaktioner
• värdering av onoterade innehav och uppföljning av befintliga innehav i samverkan med övriga medarbetare och extern leverantör
• projektledning av externa resurser för framtagande av underlag till ekonomirapport, beräkning av riskmått, månatlig värdering av
• portföljen, årlig hållbarhetsrapport, etc
• löpande hantering och kontroll av redovisning och rapportering i interna system
• medverkande i arbetet med att arbeta fram beslutsunderlag för allokeringsbeslut
• KYC hantering i samband med allokering hos förvaltare
• ta fram underlag och skriva noter till årsbokslut
Treasury
• löpande administration av koncernens internbank (koncernens gränssnitt mot externa banker där vi samlar alla behov som LRF
• med dotterbolag har kring konton, behörighetsadministration, krediter, flöden, etc, och handlar upp dessa banktjänster externt och
• sedan erbjuder vi de olika delarna av LRF dessa tjänster och administrerar dem löpande)
• KYC hantering
• månatlig depåbevakning
• inhämtande av data till och framtagande av likviditetsprognoser
• assistera verksamhetsledningen Treasury avseende löpande hantering av frågor kring försäkring, skatt, etc
• assistera verksamhetsledningen i att utforma, utveckla och informera om Internbanken
Affärsverksamheten
• administration av avtalssignering och transaktioner samt arkivhantering av dessa
• sammanställning av ekonomiska underlag för kvartalsrapportering av LRF Ventures portfölj
Tjänsten som Finans & Affärsassistent är ett konsultuppdrag på 6 månader med chans till förlängning. önskad start i slutet av Juli.
Om dig
Vi söker dig som har akademisk examen på masternivå med finans- och/eller nationalekonomisk inriktning och som har ett intresse för -
och insikter i - finansiella instrument, makroekonomi och affärsverksamhet, har arbetat med redovisning och som har minst ett års
erfarenhet av arbete med finansförvaltning och investeringsverksamhet.
Viktigt för tjänsten är:
• kunna arbeta strukturerat med flera olika processer parallellt
• vara flexibel, med stark egen förmåga att prioritera och planera sin tid och sina arbetsuppgifter
• vara ambitiös, noggrann och ha tålamod
• vara analytiskt lagd
• ha förmåga att ta egna initiativ
• god social kompetens
• ha mycket goda kunskaper i MS Excel och goda kunskaper i övriga MS Office applikationer
• mycket god förmåga att formulera dig i tal och skrift på svenska och engelska
• Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Om Lantbrukarnas Riksförbund
Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en partipolitiskt obunden intresse- och företagarorganisation för människor och företag inom de
gröna näringarna. LRFs nära 140 000 medlemmar driver tillsammans nästan 70 000 företag och det gröna näringslivet står för lite mer
än 4 procent av Sveriges BNP och vi är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. LRF medverkar till utveckling av företag och
företagare med jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö som bas, så att de kan förverkliga sina ambitioner om tillväxt, lönsamhet
och attraktionskraft.
Kontaktuppgifter
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen
att kontakta ansvarig rekryterare:
Fanny Sandgren via Adecco´s växel 010 – 173 73 00
Har du frågor angående registrering, var god kontakta supporten via info@adecco.se
Välkommen med din ansökan!
Sökord
Upprepning av titel, Alternativa förslag till titeln, Bransch/Kategori, Geografisk placering, Affärssystem, Kundnamn, Adecco
Kontaktpersoner på detta företaget
Tove Östberg
Leila Mekidiche
08-598 981 58
Per Östman
0736847137
Lovisa Kvam
0859898002
Sandra Jonsson
08-598 980 22
Annmarie Lund
Linda Josephson
08-598 980 00
Lena Wassen
0736847486
Zandra Briseid
08-59898006
Mary Cairns
0736847147