Finansanalytiker

Finansanalytiker

Arbetsbeskrivning

Om oss
Skräddarsydd finansiering för att driva framtida affärsmodeller!

Automatisering, elektrifiering och digitalisering förändrar snabbt hur vi gör affärer - och hur vi lever. Siemens stöder våra kunders teknikinvesteringar genom att erbjuda projektfinansiering, utrustning och leasinglösningar, strukturerad finansiering, kapitallån och rådgivningstjänster. Vi kombinerar dessa lösningar med vår tekniska kunskap för att säkerställa att nästa affärsinvestering ger kunden mervärde och en solid grund för tillväxt.





Om företaget
Siemens Financial Services AB (SFS) är en global finansieringsverksamhet och en division inom Siemenskoncernen och är idag drygt 200 medarbetare och bedriver verksamhet från kontoren i Umeå, Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingfors och Oslo. Läs gärna mer på: https://new.siemens.com/se/sv/produkter/finansiering.html

Siemens Financial Services (SFS) befinner sig i stark tillväxt och står inför spännande utmaningar i framtiden. Till vårt team Statutory and Regulatory Reporting söker vi nu en driven Finansanalytiker med placering på vårt kontor i Umeå.

Vill du arbeta lokalt i Umeå, med en stark internationell prägel, tillsammans med ett inkluderande team som har stort förtroende för varandra? Du kommer att fylla en viktig funktion, då vårt arbete är en central förutsättning för själva verksamheten.

Dina arbetsuppgifter
SFS är ett auktoriserat kreditmarknadsbolag under tillsyn av Finansinspektionen vilket ställer höga krav på styrning, kontroll och rapportering av verksamheten. Som finansanalytiker upprättar du finansiell rapportering till Finansinspektionen och övriga myndigheter på månads-, kvartals- och årsbasis och kvalitetssäkrar löpande aktuella rapporteringsprocesser och analyser för myndighetsrapportering. Du bistår i arbetet att analysera och kommunicera myndighetsrapportering internt till styrelsen och verksamheten.

I rollen ingår också visst strategiskt arbete med omvärldsbevakning; att hålla sig uppdaterad inom aktuella lagar, rapporteringskrav samt redovisningsregler. Tillsammans med teamet bidrar du till att utveckla och förbättra processerna kring den regulatoriska rapporteringen.


Din profil
Vi söker dig som har en civilekonomexamen eller motsvarande utbildning på universitetsnivå. Du har god vana av arbetsuppgifter kopplade till numerisk analys och att hantera stora datamängder i Excel, gärna också Access. Då vi verkar internationellt ställer det krav på goda kunskaper både i engelska och svenska, såväl i tal som skrift.

Vi tror att du har uppnått viss senioritet och gärna att du har din bakgrund i redovisningsområdet och/eller är väl insatt i relevanta lagar och regelverk. Du kanske har arbetslivserfarenhet från revisionsbyrå, bank, finansbolag eller liknande så att du har viss erfarenhet från höga kvalitetskrav på rapportering.

Dina personliga egenskaper värderar vi högt. Vi ser därför att du har ett starkt driv, trivs med att vara en del i ett mindre team och att gemensamt arbeta mot tydligt uppsatta mål, är strukturerad, organiserar och prioriterar aktiviteter effektivt och håller deadlines. Vidare är du kommunikativ och kommunicerar tydligt och med en god känsla för detaljer och noggrannhet med medarbetare och ledare. Du är även van att hantera kontakter på olika nivåer i en organisation.

I rollen kommer du att representera Siemens Financial Services och vi lägger därför stor vikt vid din affärsmässighet samt drivkraft att ständigt vilja lära dig nya saker samt utvecklas som person och samtidigt bidra till verksamhetens framgång.

Vad kan Siemens erbjuda?
Vi erbjuder goda karriärmöjligheter i en internationell miljö med spännande utmaningar. Vår framgång skapas av våra innovativa och duktiga medarbetare där deras nyfikenhet och professionella kompetenser skapar ny kunskap och hjälper till med att hitta svar på världens svåraste frågor. Vår verksamhet har en fantastisk bredd.

Vi har en uttalad och väl etablerad policy för mångfald på arbetsplatsen. Vi erbjuder samma möjligheter till alla och vi ser mångfald som en tillgång, eftersom skiftande bakgrund och livserfarenhet bland medarbetarna höjer dynamiken i gruppen. Mångfald ökar möjligheterna att se saker från olika sidor och hitta nya, innovativa lösningar på våra utmaningar.


Ansökan
I denna rekrytering samarbetar vi med Clockwork Bemanning & Rekrytering. Vid frågor är du varmt välkommen att kontakta Elin Wiklund, tfn: 0733- 51 27 11, eller Jennifer Åström Gustafsson, tfn: 0733-51 27 14. Ansök via www.clockworkpersonal.se så snart som möjligt, dock senast den 21 maj.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Clockwork Umeå AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 april 2023
  • Ansök senast: 21 maj 2023

Liknande jobb


15 november 2024

Rental Administrator & Financial Analyst

Rental Administrator & Financial Analyst

14 november 2024

Investment Manager

13 november 2024

Project Manager within Investment Management

Project Manager within Investment Management

12 november 2024