OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det är du och dina arbetskamrater som gör oss till Sveriges bästa arbetsplats. Öppenhet, respekt och ansvar är våra gemensamma värderingar. Vi tror dessutom att en meningsfull fritid i kombination med hög livskvalitet gör att du tycker det är roligt att gå till jobbet. Låt oss tillsammans utvecklas och dra nytta av varandras kunskaper när vi skapar en bättre vardag för våra medborgare.
Arbetsplatsen
I Trelleborgs kommun tänker vi nytt och gör det utifrån dem vi är till för, våra kommuninvånare.
Vi arbetar med ständig kunskapshöjning och fokuserar på att förverkliga kommunens övergripande mål om en långsiktigt hållbar tillväxt.
Trelleborg står inför en större förvandling under de nästkommande åren. I enlighet med kommunens fördjupade översiktsplan arbetar vi efter befolkningsmålet om 50 000 invånare till år 2028 och därefter 55 000 invånare till år 2035. Dessa mål innebär en offensiv satsning på stadsutveckling och exploatering. Det största stadsomvandlingsprojektet är Kuststad 2025 som omfattar bostads- och verksamhetsutveckling inom befintligt hamnområde, en ringväg och en ny infart till hamnen.
Avdelningen för kvalitet- och resursutveckling ingår i kommunledningsförvaltningen. Vi finns mitt i Trelleborg i helt nya lokaler, där hela förvaltningen arbetar aktivitetsbaserat inom olika områden kopplat till styrning, stöd och uppföljning av kommunens olika verksamheter och vi arbetar för att stärka ett processorienterat arbetssätt med fokus tillitsbaserad uppföljning.
I Avdelningen för Kvalitet- och Resursutveckling ingår följande tre enheter: Styrning och Uppföljning; Digital utveckling; Processtöd. Vi söker nu Finanschef med placering i Kvalitet- och resursutvecklingsavdelningens stab.
Trelleborgs kommun är inne i en spännande utvecklingsfas som Du kan bli en del av!
Arbetsuppgifter
Vill Du vara med och starta en internbank inom Trelleborgs kommunkoncern? Här finns nu en spännande utmaning i en nyinrättad tjänst som Finanschef. Uppdraget initialt blir att säkerställa och få vår nya internbank operativ. I detta arbete kommer Du att arbeta nära kommunens ekonomichef och bolagens ekonomichefer.
Du kommer att leda och förankra finansarbetet i ett nyetablerat finansråd med deltagare från de kommunala bolagen. Du kommer att följa och bevaka utvecklingen på de finansiella marknaderna och utveckla kommunkoncernens relationer med viktiga finansiella motparter. Att kontinuerligt utveckla det finansiella arbetet inom koncernen med beaktande av en god intern kontroll och att ansvara för löpande rapportering av kommunkoncernens finansiella situation till politiken och andra intressenter är också en del av Dina uppgifter.
Ett viktigt uppdrag blir att inleda och genomföra arbetet med att etablera Trelleborgs kommun på kapitalmarknaden genom olika typer av kapitalmarknadsprogram. Du kommer också att arbeta med att säkerställa och aktivt jobba med utveckling av kommunens styrande finansiella dokument och finansiella strategier som idag uttrycks bl.a. i vår finanspolicy.
Du är underställd Avdelningschefen för Kvalitet- och Resursutvecklingsavdelningen inom Kommunledningsförvaltningen. Du rapporterar även löpande till Ekonomichefen. Ett viktigt utvecklingsområde är kommunikation kring kommunens finansiella strategier och resultat. Tjänsten innebär ett funktionellt ansvar, utan personalansvar.
Tjänsten är placerad i Trelleborg men eftersom mycket av arbetet består av kontakter och möten med våra samarbetspartners och med aktörer inom finansmarknaderna är vi flexibla i möjligheten att till del arbeta på distans.
Kvalifikationer
Du som söker har relevant examen på högskole-/universitetsnivå, med ekonomisk inriktning eller annan relevant utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har dessutom flerårig yrkeserfarenhet från finansiering och upplåning, inom en större organisation, från privat eller offentligt sektor. Du är god erfarenhet av att skapa och bibehålla affärsmässiga relationer. Dessutom är du van vid att driva utvecklingsprocesser för en ökad samverkan mellan olika verksamheter. Du har god kännedom om de lagar som styr kommunal verksamhet och förståelse för den politiska processen och effekten av fattade beslut.
Arbetet förutsätter mycket goda kunskaper i svenska språket, i såväl tal som skrift. Rollen kräver god systemförståelse.
För att vara framgångsrik i denna befattning ser vi behov av mycket god analytisk och affärsmässig förmåga. Vidare krävs stor integritet och förmåga att skapa goda relationer med din omgivning. Du är mån om att kommunicera och förankra ditt arbete men du kan också agera självständigt. Du har en sund inställning till risktagande utifrån en god förståelse för förutsättningarna för offentliga aktörer och agerar alltid inom ramen för fattade beslut. Du är självgående inom ditt område, beslutsam, långsiktig och driver processerna framåt utifrån ett strategiskt förhållningssätt.
Dina personliga egenskaper och förmågor är viktiga för oss.
Stämmer detta in på dig och vill Du vara med och bygga upp något nytt och långsiktigt för Trelleborgs kommun?
Välkommen med din ansökan i vilken du beskriver dina relevanta erfarenheter, utbildning och förmågor men också motiverar hur de förhåller sig till ovan beskrivet uppdrag.
Arbetstid/varaktighet
Heltid/tillsvidare
Tillträde
Snarast enligt överenskommelse.
Kontakt
För frågor kring tjänsten, vänligen kontakta: Izabela Obiedzinski, Redovisningschef, telefonnummer: 0410-73 31 37.
Fackliga kontakter:
Sista ansökningsdag
2021-06-06 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post. Vi kommer att tillämpa löpande urval.
Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi längtar och hoppas på att du vill bli en av oss!