OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Som Finansekonom ingår du i verksamhet Ekonomi som är ett av tre centralt placerade verksamhetsområden för kommunens stab och utvecklingsfunktioner. Här ingår upphandlingsenhet, ekonomienhet och ekonomistab. Tillsammans med budgetekonom och redovisningsekonom utgör du ekonomistaben som är placerad direkt under ekonomichef.
Verksamhetsområde ekonomis uppdrag är att för en fungerande helhet i kommunen samordna och utveckla kommunens samlade redovisning, budget, ekonomiska rapportering, finansiering, fakturahantering samt upphandling och inköp. Vårt arbete präglas av helhetsperspektiv, analys, förenkling och enhetlighet och självklart god service!
ARBETSUPPGIFTER
Som Finansekonom har du ansvar för kommunens finanshantering, ett spännande, kvalificerat redovisningsuppdrag med ansvar för kommunens lånehantering och kapitalplacering. Uppdraget innefattar att hantera kommunens modell för god finansiell ekonomisk hushållning och modell för långsiktig finansiell ekonomisk analys. Du arbetar som en del av ekonomistaben och med kommunens externredovisning samt års- och flerårsbudget.
Ditt ansvarsområde som Finansekonom innefattar:
• Lånehantering; att låna upp kapital, omsätta och planera upplåning inom ramen för kommunens finanspolicy
• Vara stöd till kommunens bolag vid nyupplåning och omsättning av lån
• Förvaltning av kommunens kapitalplaceringar inom ramen för kommunens placeringspolicy, med stöd av extern rådgivare
• Bevaka och planera kommunens likviditet inom ramen för koncernkontosystemet
• Förvalta och uppdatera kommunens finans- och placeringspolicy
• Bidra till utvecklingsarbetet av kommunens ekonomistyrning, exempelvis genom riktlinjer, policys och anvisningar samt följa utvecklingen och föra ut kunskapen i organisationen
I befattningen förekommer föredragning för politik och ledning samt ansvar för ärendehantering inför politiska beslut.
Uppdraget kommer att utvecklas till att också innehålla ekonomiska perspektiv inom pensionshanteringen i samarbete med personalenheten och pensionsbolag.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är strukturerad i ditt arbetssätt, ser vikten av att utgå från ett helhetsperspektiv och som trivs i en roll som präglas av en hög grad av självständighet. Du är analytisk med mycket gott siffersinne och har en god planeringsförmåga, där du med ditt engagemang till ditt uppdrag alltid levererar resultat under de tidsramar som arbetet sätter upp. Hanterar och uttrycker du dig väl i skrift och har förmågan att arbeta utifrån formalia i riktlinjer och policys, så kommer dina egenskaper att komma till sin rätt här.
Har du ett genuint intresse och engagemang för finansiella frågor och kommer du till din rätt i en verksamhet som värdesätter starkt samarbete mellan olika funktioner- då kommer du att trivas i den här tjänsten!
• Akademisk examen inom ekonomi
• Dokumenterad erfarenhet av kvalificerat kommunal redovisning
• Minst några års erfarenhet av kvalificerat arbete som central ekonom inom offentlig verksamhet, med fördel inom kommun
• Genuint intresse och engagemang för finansiella frågor
• Obehindrade kunskaper i svenska språket med mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt kunna kommunicera och presentera på ett pedagogiskt sätt
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Tjänsten som Finansekonom är på heltid och är en tillsvidareanställning med start enligt överenskommelse.
Din arbetsplats finns i fina nyrenoverade lokaler i Kommunhuset, mitt i centrum som möjliggör mycket goda pendlingsmöjligheter. Lerums Kommun tillämpar årsarbetstid och möjlighet till distansarbete finns.
Välkommen med din ansökan senast 29:e augusti!
ÖVRIGT
Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare: Caroline Carlsson på 031-725 45 39. Vid övriga frågor om tjänsten, vänligen kontakta rekryterande chef, Ekonomichef Camilla Simonsson på camilla.simonsson@lerum.se
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.