Finansekonom/backoffice medarbetare till Stockholms stads internbank

Finansekonom/backoffice medarbetare till Stockholms stads internbank

Arbetsbeskrivning

Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Stadsledningskontoret är kommunstyrelsens förvaltning. Vi ansvarar för styrning, uppföljning och utveckling av stadens verksamheter utifrån den vision och budget som kommunfullmäktige har beslutat om. Vi är drygt 300 anställda som i huvudsak arbetar med strategiska frågor som har stor betydelse för stadens verksamheter.



Välkommen till oss på finansenheten
Finansenheten på Stadsledningskontoret ansvarar för kommunkoncernen Stockholms stads upplåning och inrymmer stadens internbank.

Internbankens huvudsakliga ansvar är att hantera och planera stadens samt de kommunala bolagens kort- och långsiktiga finansieringsbehov. Stockholms stads kommunkoncern har idag en skuld om cirka 70 mdkr som finansieras via internbanken på de internationella kapitalmarknaderna. Inom enheten bedrivs även kapitalförvaltning och administration av cirka 2 mdkr i donationsstiftelsetillgångar.

Vi söker nu en finansekonom/back office medarbetare!  

Hos oss samarbetar 11 personer med ansvarsfulla, stimulerande och varierande arbetsuppgifter. För rätt person finns här en fantastisk möjlighet till vidareutveckling inom internbanken. Vi är placerade centralt i fina lokaler i Stadshuset. Läs gärna mer om Stockholms stad som arbetsgivare https://jobba.stockholm/formaner/.

Din roll som finansekonom/backoffice medarbetare
Du ingår i internbankens administrativa grupp/backoffice och samarbetar tätt med fyra andra finansekonomer. Ni ansvarar för kontroll och bekräftelser av utförda affärer, genomför betalningar och avstämningar vilket medför externa kontakter, till exempel med banker och myndigheter. Vidare arbetar ni med att sammanställa likviditetsprognoser och hantera finansiella frågeställningar från staden och de kommunala bolagen. Arbetsuppgifterna är således varierande och innebär även många interna kontaktytor.

Exempel på arbetsuppgifter

- värdepappersadministration vid obligationsemissioner resp. köp/försäljning av värdepapper på andrahandsmarknaden
- genomförande av finansiella betalningar
- kontroll av betal- och valutaflöden, räntefixingar och limitkontroller
- kontroll mot finansiella avtal/program
- fullmakts- och borgenshantering
- kontohantering inom koncernkontostruktur
- bokföring och redovisning av finansiella transaktioner inkl. framtagande av finansiellt månadsresultat
- deltagande i enhetens löpande utvecklingsarbete och upphandlingar samt initiera och driva utredningar och projekt
- bevaka och implementera nya bank- och betaltjänster

Din erfarenhet och kompetens 
Vi ser att du som söker har:

- Civilekonomutbildning alternativt utbildning i kombination med motsvarande kunskaper genom längre relevant yrkeserfarenhet
- erfarenhet av arbete inom bank, internbank hos företag/ större organisation
- erfarenhet av administrativ hantering av finansiella instrument samt god kunskap om aktie-, valuta- och räntemarknaden
- god kunskap om redovisning av  finansiella instrument
- kunskap om bankjuridik
- god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift
- goda kunskaper i Excel.

Det är meriterande med erfarenhet av:

- treasurysystem för hantering av finansiella instrument och framtagande avrapporter
- arbete i bokföringssystem.

 Vi använder idag Treasury Systems respektive Agresso.

Dina personliga egenskaper är viktiga för att trivas hos oss. För att lyckas i rollen behöver du vara analytisk med ett mycket gott siffersinne. Du har god förmåga att hantera information på ett korrekt, effektivt och affärsmässigt sätt och du gillar att samarbeta med andra. Vidare är du noggrann samtidigt som du också har ett helhetsperspektiv. Du tar initiativ, är flexibel och har en positiv attityd med intresse att lära dig nytt.

Övrigt
- Vi tillämpar flextid, sommar-och vintertid samt möjlighet till distansarbete
- Tjänsten är en tillsvidareanställning med start i mars/ april 2024

Din ansökan- utan personligt brev
Vi genomför ett pilotprojekt i Stockholms stad där vi provar att rekrytera utan ett personligt brev vid utvalda rekryteringar.

När du skickar in din ansökan får du svara på ett antal frågor som är avgörande för vårt fortsatta urvalsarbete för den här tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna samt att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV. När vi bedömer din ansökan utgår vi från ditt CV och de frågor som du har besvarat.

Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Sammanfattning

Liknande jobb


21 november 2024

Redovisningsekonom

20 november 2024

18 november 2024

14 november 2024