OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?
Vilka är vi
Ekonomiavdelningen har ett tydligt fokus på effektivitet, styrning och hållbarhet i sitt uppdrag.
Utifrån våra ansvarsområden ska vi skapa förutsättningar för att myndigheten ska nå sin vision att göra Sverige rikare genom att få människor och företag att växa.
Enheten Ekonomistyrning arbetar med myndighetens övergripande ekonomistyrning och att stödja myndighetens chefer med medelsfördelning, budgetering, uppföljning och analyser. Sektion central ansvarar för att bereda och driva Arbetsförmedlingens budgetprocess samt extern rapportering till regeringen såsom bl.a. utgiftsprognoser och budgetunderlag.
Vi söker en finansiell controller som kan utveckla och driva arbetsinsatser kopplat till Arbetsförmedlingens budgetprocess och externa rapportering, vilket innebär att få en central roll i myndighetens planerings– och budgeteringsarbete.
Arbetsuppgifter
Som finansiell controller ansvarar du för att budgetprocessen, uppföljningen av ekonomi och extern rapportering är välplanerad, transparent och förutsägbar för alla berörda parter. Du ansvarar också för att Generaldirektörens beslut om budget och externa rapportering baseras på underlag av hög kvalitet.
Som finansiell controller kommer du bl.a.
- Utveckla och driva myndighetens interna budgetprocess och externa rapportering.
- Samordna andras insatser i arbetet – både inom Ekonomiavdelningen och i förhållande till verksamheten i övrigt.
- Samordna och själv delta i sektionens arbete med analyser, uppföljningar och prognoser samt vara föredragande för Generaldirektören och dennes ledningsgrupp i ärenden som rör myndighetens budget och externa rapportering.
- Genomföra och medverka i utredningsuppdrag, analyser och utvecklingsarbeten.
- Arbeta och utveckla beräknings- samt analysunderlag samt att stödja utformningen av modeller som kan tillhandahållas utifrån myndighetens behov.
Kvalifikationer
- Högskole-/universitetsexamen med ekonomisk eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som lämplig.
- Flerårig erfarenhet av styrning och uppföljning på högre nivå inom en större organisation och/eller myndighet, i rollen som controller, samordnare, processledare eller liknande.
Meriterande
- Arbetat med styrningsfrågor t.ex. inom större statlig myndighet eller annan offentlig verksamhet och har god kunskap om regeringens styrning av myndigheter och ekonomistyrning i staten.
- Arbetat med myndighetsstyrning eller budgetsamordning inom Regeringskansliet.
Vem är du
Du bör trivas med ansvar och behöver vara drivande och resultatorienterad för att lyckas väl i rollen. Arbetsuppgifterna är kvalificerade och kräver att du har förmåga att se system och helheter och att du har en utvecklad analytisk förmåga. Du behöver utveckla en god förståelse för myndighetens verksamhet, verksamhetslogik och ekonomimodell samt hur dessa samverkar. Samtidigt måste du ha fokus på detaljerna som bidrar till en god beredningsordning och till hög kvalitet i arbetet.
I rollen ingår att samordna andra kollegors arbete med analys och dialog samt med verksamheten och avdelningar på huvudkontoret. Du bör därför trivas i rollen som ledare utan formellt chefsansvar. Du behöver också ha ett kommunikativt förhållningssätt och kunna skapa och upprätthålla goda relationer med chefer och andra nyckelpersoner i hela organisationen.
Det är avgörande att du är strukturerad och noggrann och att du har förmåga att följa upp och dra lärdomar av det arbete du och dina kollegor gör.
Vi förutsätter att du har intresse för Arbetsförmedlingens uppdrag och verksamhet.
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är Solna.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-02-14 märkt med Af-2022/0002 2738. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.