OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta på en övergripande nivå med frågor inom internredovisning och finansiering? Tycker du om att ta ett helhetsansvar och vara spindeln i nätet för de processer du arbetar inom, samtidigt som din centrala roll gör att du får byta perspektiv under arbetets gång.
Då är detta jobbet för dig! Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Du kommer arbeta med flera olika processområden och ha ett utvecklingsfokus. Bland annat kommer du ta fram kalkyler för prissättning för att kunna offerera våra tjänster till rätt pris. Utifrån ett finansiellt perspektiv kommer du att driva och ansvara för vidareutveckling inom internredovisningen utifrån de ramverk som finns, bland annat utifrån TBM, (Technology Business Management) och Skatteverkets ekonomimodell. Du kommer även att delta i framtagandet av rapportering på ett sätt som gör att verksamheten förstår och blir hjälpta av våra modeller. Ditt och teamets arbete kommer att stödja hela verksamheten utifrån underlag, egen kunskap och erfarenhet för de behov som finns och de frågeställningar som uppkommer. En framgångsfaktor i rollen är att du tycker om att analysera, förändra och förbättra samt att du känner dig bekväm i att strukturera, modellera och tydliggöra. Det är viktigt att du har en förmåga och vilja att bidra inom olika arbetsområden och med olika arbetsuppgifter samt arbeta mot uppsatta mål.
Du har stor frihet att självständigt lägga upp och planera ditt arbete, och du har nära samarbete med dina kollegor.
Du tillhör enheten finansiering och redovisning på avdelningen ekonomi, styrning och analys. På enheten är vi 12 kollegor. Din placering är Sundbyberg eller Göteborg.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- ha en god analysförmåga och ha ett flexibelt förhållningssätt
- vara initiativrik, drivande och trivas med att arbeta tillsammans med andra
- ha förmåga att se helheten utifrån olika perspektiv
- ha förmåga att se utveckling av arbetsområden på längre sikt
- vara pedagogisk och vara duktig på att presentera.
Du ska även ha:
- 120p/180hp inom ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren finner lämplig
- 5 års gedigen erfarenhet av ekonomi och frågor som kan koppla till intern redovisning
- erfarenhet av kostnadsfördelning och prismodeller
- vana att driva och ta ett ansvar kring dina arbetsområden
- vana ifrån att leda uppdrag
- arbetat i Unit4 Business/Agresso eller annat ekonomisystem
- erfarenhet av arbete i en större organisation.
Det är önskvärt att du har erfarenhet från offentlig förvaltning. Det är även önskvärt att du har vana av att arrangera och leda workshops.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.