Finansiell Controller

Finansiell Controller

Arbetsbeskrivning

Beskrivning av uppdraget
Som finansiell controller på Kronofogden arbetar du med olika uppdrag inom ramen för styrning och stöd.

Ekonomienheten bildades 1 januari 2024 för att samla myndighetens controlleruppdrag av specialiststöd och dedikerat controllerstöd. Vi arbetar nära verksamheten. Vi är i uppstarten av vårt arbete vilket innebär att du blir delaktig i utvecklingen av vår enhet.

 Arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter är varierande och du har nära kontakt med chefer i verksamheten och inom stödfunktioner. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är inom budget, prognos och uppföljning. Det gränsar även mot redovisning vid månads-, kvartals- och årsbokslut. Enheten kommer att sträva efter att kunna erbjuda varierande och utvecklande arbetsuppgifter. Det är viktigt att du kan se helheten genom att arbetsmässigt ha uppdrag som rör sig mellan de styrande områdena och det stöd vi ger till resten av organisationen. Det kan t.ex. vara att driva och samordna arbetet för hela myndighetens budget eller stöd i prognosarbete på avdelningar och enheter i organisationen. Du kommer att ha uppgifter som kopplar mot redovisning både i form av externredovisning samt den interna redovisningen som stödjer planering och uppföljning. Du ger stöd i form av analyser och medverkar i olika utvecklingsuppdrag.

Enheten består av ca 22 medarbetare. Du kommer att ha ett nära samarbete med övriga controllers på enheten genom samarbeten inom de olika leveranser som sker från enheten. Du kommer att rapportera till enhetschefen som har sin placering i Sundbyberg.

Dina kvalifikationer
Vi söker dig som har

- akademisk utbildning med minst 180 hp alternativt 120 p med inriktning ekonomi
- minst 3 års aktuell erfarenhet av finansiell controlling, med aktuell erfarenhet avser vi de senaste tre åren
- en god förmåga att kommunicera, såväl muntligt som skriftligt
- goda kunskaper i Excel och/eller andra analysverktyg.

 

Du har personliga egenskaper som innebär att du har ett analytiskt sinne och stort driv. Du har lätt för att arbeta med fokus på lösning och leverans och tar egna initiativ. Du trivs med att jobba i grupp men kan även vara drivande inom ditt eget område och kommunicerar på ett smidigt sätt med människor. Dina arbetsuppgifter varierar och verksamheten utvecklas ständigt vilket gör att du behöver vara flexibel och se positivt på förändringar, i en del förändringar behöver du även delta eller driva på olika sätt. Du behöver visa en vilja att bidra till effektiva lösningar för både processer och arbetssätt.

Vi ser det som önskvärt med erfarenhet från offentlig verksamhet eller från arbete i en större organisation. Vi arbetar i ekonomisystemet UBW (tidigare agresso) och planerar och följer upp vår ekonomi i systemet Mercur, det är därav meriterande om du har erfarenhet av dessa system då det även innebär att kravställa förändringar i systemen utifrån verksamhetens behov.

Information om oss och jobbet
Tjänsten är en tillsvidareanställning och placerad i Sundbyberg. Vid tillsvidareanställningar tillämpar vi provanställning på sex månader. Du blir anställd som controller. Din ansökan ska innehålla ett CV, men vi vill inte att du bifogar ett personligt brev. Vi ber dig däremot att, så utförligt som möjligt, svara på våra urvalsfrågor. Kronofogden erbjuder flexibla arbetsformer vilket innebär en möjlighet att arbeta del av arbetstiden hemifrån.

Det är viktigt för oss på Kronofogden att de vi anställer har de personliga egenskaper som vi efterfrågar. Därför använder vi oss av kompetensbaserade intervjuer och det förekommer tester vid rekryteringar.

Lär känna oss bättre genom att följa oss på LinkedIn och besöka vår webbplats:

https://www.kronofogden.se/Jobbahososs.html

 

Vi ser fram emot din ansökan senast den 2024-02-12.

 

Ett jobb som räknas
På Kronofogden jobbar vi nära människor i utsatta situationer. Vår uppgift är att hjälpa den som inte har fått betalt och vägleda den som ska betala. Det kräver kunskap och handlingskraft. Omtanke och mod. Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. Så när du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas – både för andra och för dig.

Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets hr-avdelning kommer att hantera din ansökan.


Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Mikael Åkerholm, informationssäkerhetschef
010-579 03 69
Bo Söderkvist, hr-specialist rekrytering
010-574 93 69
Evelyn Rubin, Sektionschef
010-579 02 81
Åsa Alm, HR-specialist rekrytering
010-5724119
Malin Holmwall, sektionschef
010-579 23 96
Lena Ohlin, enhetschef
010-579 29 54
Anders Ekström, sektionschef
010-579 24 13

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kronofogden
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 januari 2024
  • Ansök senast: 12 februari 2024

Besöksadress

Sundbyberg
None

Postadress

Sundbyberg
Sundbyberg, 17267

Liknande jobb


14 november 2024

Business Controller till Recipharm i Uppsala

Business Controller till Recipharm i Uppsala

14 november 2024

14 november 2024

Senior Business Controller till växande team

Senior Business Controller till växande team

14 november 2024