Finansiell controller med inriktning mot fondtorget och premiepension

Finansiell controller med inriktning mot fondtorget och premiepension

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta som controller på en av Sveriges modernaste myndigheter? Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 380 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,8 miljoner orange kuvert. Vi är cirka 1600 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensioner enklare!

Ekonomi- och verksamhetsstyrningsenheten är en stöd- och expertfunktion med ansvar för såväl verksamhetsstyrning, utvecklings- och portföljstyrning som för finansiell styrning, budget, prognos och utfall. Enheten ger controllerstöd till myndighetens agila portföljkontor och myndighetens avdelningar.
Fondtorgsavdelningen ansvarar för arbetet med premiepensionssystemets fondtorg, daglig handel med och värdering av premiepensionens fonder, granskning av fondförvaltare och fonder inför tecknande av avtal samt att de fondbolag vi har avtal med lever upp till regelverkets krav.


Som controller har du en nyckelfunktion med många interna kontaktytor gentemot såväl ledningsgrupper och chefer som övrig verksamhet. I rollen som controller är du operativt ansvarig för att budgetera, prognostisera och följa upp. I arbetet ingår att aktivt bidra i verksamhetsplanering och uppföljning, samt i arbetet med risk och processfrågor.
Du har en viktig roll i arbetet med myndighetens årsbokslut och årsredovisningsarbete, men också i andra redovisningsrelaterade frågeställningar. Du stöttar ansvariga chefer i frågor kring ekonomi och verksamhet, och bidrar till att ledningen får de beslutsunderlag som behövs för att leda, styra och utveckla verksamheten så att vi som myndighet når våra långsiktiga mål. Våra arbetsformer kännetecknas av ett individuellt ansvarstagande och integrerat synsätt där alla bidrar.

Utbildning och erfarenhet:
Vi söker dig som har:
- Relevant akademisk examen
- Minst tre års erfarenhet av liknande roll och ansvarsområden
- Erfarenhet av styrning, planering, uppföljning och analys av verksamhet
- Erfarenhet och god kunskap om redovisningsfrågor och relevanta regelverk
- Mycket goda kunskaper i att kommunicera i tal och skrift på svenska

Det är meriterande om du har:
- Erfarenhet av statlig verksamhet
- Erfarenhet av redovisning av försäkringsavtal och finansiella instrument
- Erfarenhet av och god kännedom om ekonomisystemet Agresso
- Erfarenhet och god kunskap i Excel
- Erfarenhet av att arbeta i Stratsys


Egenskaper:
Som person är du är strukturerad, kvalitetsmedveten och analytisk. Du är proaktiv och lösningsorienterad och har en utvecklad förmåga att se helheten, att förstå verksamhetens förutsättningar och kopplingen mellan verksamhet och ekonomistyrning. Du är professionell och trygg i din yrkesutövning, är en god kommunikatör samt besitter en mycket god samarbetsförmåga. Vidare har du ett stort intresse för förändrings- och utvecklingsfrågor. Då tempot kan växla är det viktigt att du kan prioritera arbetsuppgifterna, samt att du känner engagemang och ansvarstagande för såväl arbetet som din egen utveckling.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt:
Anställningen är tillsvidare på heltid med provanställning om sex månader med tillträde snarast enligt överenskommelse.
Placeringen är på vårt kontor i Stockholm. Vi tillämpar hybridarbete där det finns möjlighet till distansarbete enligt överenskommelse. Resor till övriga verksamhetsorter kan förekomma.
Som en del i rekryteringsprocessen ingår arbetspsykologiska tester, intervjuer följt av referenstagning för slutkandidat.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.


För mer information:
För mer information om tjänsten vänligen kontakta:
Gruppchef Anna Forsberg, tel 010-454 45 92 alt. e-post anna.forsberg@pensionsmyndigheten.se

Fackliga representanter:
Ann-Christine Jonsson, ST, tel. 010-454 28 54.
Linda Modin, Saco, tel. 010-454 33 36.

Varmt välkommen med din ansökan snarast, dock senast 12 juni.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekyteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Pensionsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 maj 2022
  • Ansök senast: 12 juni 2022

Liknande jobb


19 november 2024

15 november 2024