Finansiell controller med processledaransvar

Arbetsbeskrivning

Ekonomiavdelningen är en strategisk och drivande aktör som säkerställer att Arbetsförmedlingens medel används på ett effektivt sätt.

Enheten Ekonomistyrning arbetar dels med myndighetens övergripande ekonomistyrning, dels med att stödja myndighetens chefer med medelsfördelning, budgetering, uppföljning och analyser. Enheten har ca 60 medarbetare i hela riket, varav ca 30 är placerade i Stockholm.

Vi söker nu en finansiell controller som kan utveckla och driva Arbetsförmedlingens budgetprocess, vilket innebär att få en central roll i myndightens planerings– och budgeteringsarbete.



Arbetsuppgifter
Som finansiell controller ansvarar du för att budgetprocessen är välplanerad, transparent och förutsägbar för alla berörda parter. Du ansvarar också för att Generaldirektörens beslut om budgeten baseras på underlag av hög kvalitet.

Som finansiell controller kommer du bl.a.



utveckla och driva myndighetens interna budgetprocess,



samordna andras insatser i budgetarbetet – både inom Ekonomiavdelnigen och i föhållande till verksamheten i övrigt,



samordna och själv delta i enhetens arbete med analyser, uppföljningar och prognoser samt



vara föredragande för Generaldirektören och dennes ledningsgrupp i ärenden som rör myndighetens budget.





Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskole-/universitetexamen med ekonomisk eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som lämplig. Du har flerårig erfarenhet av styrning och uppföljning på högre nivå i en större organisation, gärna i rollen som controller, samordnare, processledare eller liknande.

Du bör trivas med mycket ansvar och du behöver vara drivande och resultatorienterad för att lyckas väl i rollen. Arbetsuppgifterna är kvalificerade och kräver att du har fömåga att se system och helheter och att du har en utvecklad analytisk förmåga. Du behöver utveckla en god förståelse för myndighetens verksamhet, verksamhetslogik och ekonomimodell samt hur dessa samverkar. Samtidigt måste du ha fokus på detaljerna som bidrar till en god beredningsordning och till hög kvalitet i arbetet.

I rollen ingår att samordna andra kollegors arbete med analys och dialog med verksamheten. Du bör därför trivas i rollen som ledare utan formellt chefsansvar. Du behöver också ha ett kommunikativt förhållningssätt och kunna skapa och upprätthålla goda relationer med med chefer och andra nyckelpersoner i hela organsiationen.

Det är avgörande att du är strukturerad och noggrann och att du har förmåga att följa upp och dra lärdomar av det arbete du och dina kollegor gör.

Det är meriterande om du har arbetat med styrningsfrågor t.ex. inom större statlig myndighet eller annan offentlig verksamhet och har god kunskap om regeringens styrning av myndigheter och ekonomistyrning i staten. Det är särskilt meriterande om du har arbetat med myndighetsstyrning eller budgetsamordning inom Regeringskansliet.

Vi förutsätter att du har intresse för Arbetsförmedlingens uppdrag och verksamhet.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.



Övrigt
Tjänsten är entillsvidareanställning eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar 6 månaders provanställning om du inte är anställd i myndigheten. Tillträde snarast efter ök. Placeringen är i Stockholm.

Ansökan Välkommen med din ansökan märkt med diarienummer Af -2018/0004 1019 senast den 16 februari 2018. Du ansöker genom att klicka på knappen "ansök" nedan samt besvarar även några urvalsfrågor. Bifoga CV där du beskriver relevant utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila  Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter  Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia  Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 24 januari 2018

Besöksadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA 63105 Eskilstuna
None

Postadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA
Eskilstuna, 63105

Liknande jobb


19 november 2024

15 november 2024