Finansiell controller till Ekonomiavdelningen, enheten för finansiell styrn

Finansiell controller till Ekonomiavdelningen, enheten för finansiell styrn

Arbetsbeskrivning

Ekonomiavdelningen ansvarar för Polismyndighetens finansiella styrning inklusive miljöledning, lokalförsörjning, service, inköpsverksamhet och verksamheten som bedrivs vid ekonomienheterna inom en polisregion eller en avdelning.


Enheten för finansiell styrning ansvarar för Polismyndighetens finansiella styrning samt miljöledning. Polisens anslag uppgår till ca 21 miljarder kronor och i uppdraget ingår ansvar för bl.a. prognos, budgetfördelning och uppföljning i nära samarbete med ekonomisektionerna vid en region eller en avdelning.


Gruppen för ekonomisk planering, uppföljning och redovisning är en del av enheten för Finansiell styrning. Vi arbetar med strategiska frågor och är ett stöd för ledningen för Ekonomiavdelningen samt för polismyndighetens ledning i frågor gällande finansiell styrning, planering, uppföljning och strategiska redovisningsfrågor. Utgångspunkten för den finansiella styrningen är att inom givna ramar ge de ekonomiska förutsättningarna för att nå verksamhetens mål.

ARBETSUPPGIFTER
Som controller inom gruppen ska du främst arbeta med frågor som rör Polismyndighetens avgiftsfinansierade verksamheter. Polismyndigheten tar ut avgift för pass och id-kort, ordningsvaktsutbildning, stämningsmannadelgivning samt flera olika typer av tillstånd. Arbetet innebär uppföljning, kalkylering, budgetering och inte minst, utveckling inom området. I arbetet kommer du att ha kontakt med de olika verksamheterna, processägarna samt med controllers runt om i landet samt med Ekonomistyrningsverket.


Arbetet som controller innebär bl. a. att:
• Vara med och driva arbetet med att följa upp, kalkylera och budgetera för den avgiftsfinansierade verksamheten
• Ansvara för samrådet med ESV
• Utveckla den ekonomiska styrningen inom den avgiftsfinansierade verksamheten

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• relevant högskoleutbildning
• erfarenhet av att arbeta med avgiftsfrågor inom annan statlig myndighet eller annan offentlig verksamhet
• deltagit i utvecklingsarbete
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift


Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:
• erfarenhet av affärssystemet UBW


För att bli framgångsrik i rollen behöver du vara ansvarstagande, resultatinriktad och ha en god kommunikativ och pedagogisk förmåga. Vidare är du analytisk och har intresse för att arbeta med utvecklingsfrågor. Du gillar att samarbeta med andra på ett smidigt sätt för att nå gemensamma mål.


Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om 6 månader
Arbetsort: Kungsholmen i Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Controller


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning


Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 12 mars 2020 . I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.


Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.


Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Lászlo Nagy Némedi, tfn 010-56 36 899

Rekryterande chef / strategichef Göran Strömberg
010-563 02 49
Mattias Bergström, t.f gruppchef, tfn 010-563 51

Sektionschef Susan Sahlin
0105641640
Anneli Backström, tfn 010-56 39 320

Sektionschef Fordonsservice Anders Axén
010 5653630
Gruppchef Rasmus Lundahl
010-56 35 119
Gruppchef Bodil Nordmark
010-563 51 70
Magnus Hagström
010-56 71 567
Ekonom Liselotte Hjulin
010-562 80 09

Sammanfattning

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


19 november 2024

15 november 2024