OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du erfarenhet av kvalificerat arbete med budgetering, uppföljning och prognoser? Vill du fortsätta din karriär på en myndighet? Finansinspektionen (FI) söker nu en finansiell controller.
Om jobbet
I rollen som finansiell controller på avdelningen Ledningsstöd på område Styrning och verksamhetsstöd bidrar du med förståelse för myndighetens ekonomi på kort och lång sikt - och skapar goda förutsättningar för den strategiska styrningen och inriktningen av Finansinspektionens verksamhet.
Du arbetar självständigt och tar egna initiativ samtidigt som du samarbetar nära med övriga kollegor på enheten och är delaktig i att utveckla de gemensamma processerna.
Du arbetar med fokus på att hålla samman budgetering, uppföljning, prognos och löpande analys av myndighetens resursnyttjande på olika nivåer. Du bistår också med att ta fram och följa upp relevanta nyckeltal och indikatorer.
Som finansiell controller bidrar du till att ledningen på olika nivåer får de beslutsunderlag som behövs för att leda, styra och utveckla verksamheten så att vi som myndighet når våra långsiktiga mål. Du medverkar också till att ta fram och hålla utbildningar inom området.
Din utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som
• har utbildning från universitet eller högskola, exempelvis inom ekonomi, eller likvärdig kompetens från arbetslivserfarenhet som FI anser relevant för befattningen
• har mycket goda kunskaper i Excel
• har erfarenhet av att ha jobbat med systemfrågor och ekonomisystem
• har erfarenhet av ekonomistyrning inom staten
• uttrycker dig väl på svenska i både tal och skrift.
Det är meriterande om du
• har goda kunskaper eller erfarenheter av ekonomisystemet Unit4 ERP (Agresso)
• har erfarenhet eller stort intresse av beslutstödsverktyg.
Om dig
I det här jobbet behöver du
• bidra till ett gott samarbete
• driva ditt arbete framåt och ta beslut inom ditt ansvarsområde
• ha en god analytisk förmåga och kunna lösa komplexa uppgifter
• ta egna initiativ.
Om oss
FI bidrar till ett stabilt finansiellt system, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.
På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans.
Bra att veta
Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.
Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Arbetspsykologiska tester ingår i rekryteringsprocessen.
På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder: https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/
En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.
Sök jobbet
Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis.
Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.
Anställningsform:
Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Omfattning:
Heltid
Kontaktperson:
För information om rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Therese Thunström, therese.thunstrom@jeffersonwells.se, 08-4523372.
För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta biträdande verksamhetsområdeschef Kati Hedberg, 08-408 984 84
Sista ansökningsdag:
2023-06-28
Kontaktpersoner på detta företaget
Therese Thunström
Therese Thunström
+46730623372