OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Polismyndighetens ekonomiavdelning har som uppdrag att utforma och driva myndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vad myndigheten ska uppnå för resultat och effekter. Avdelningen fördelar ekonomiska medel för att verksamheten ska kunna nå beslutad riktning och följer upp att medlen används på ett effektivt och hållbart sätt.
Vi säkerställer också en rad andra förutsättningar för att polisen ska kunna nå sina mål, t ex. genom att möta verksamhetens behov av ändamålsenliga lokaler samt material och utrustning. Vi tillhandhåller en ändamålsenlig service inom områdena lokalvård, fordonsservice och drift av polisutbildningar vid lärosätena för att bidra till en god arbetsmiljö. Vi samordnar också Polismyndighetens hållbarhetsarbete samt ansvarar för myndighetens nationella fordonsförsörjning och interna trafiksäkerhetsarbete.
Enheten för finansiell styrning är en del av polismyndighetens ekonomiavdelning. Enheten ansvarar för att utforma och normera ekonomistyrningen inom svensk polis och den finansiella styrningen från nationell nivå till den regionala nivån via myndighetens ekonomichefer som finns i varje polisregion och nationell avdelning. Därutöver svarar enheten för arbetet som ska säkerställa att myndigheten hushållar väl med statens medel genom effektiva och ändamålsenliga processer för budgetfördelning, uppföljning, prognoser samt nyttoanalyser på alla nivåer.
Enheten ansvarar även för att myndigheten har en korrekt och rättvisande ekonomisk redovisning. På enheten finns även gruppen för EU-fonder som är självständiga i sitt uppdrag med fördelning och uppföljning av EU-medel.
Finansiell styrning är en del av Polismyndighetens ekonomiavdelning.
Läs mer om ekonomiavdelningen här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/jobb-ekonomiavdelningen/
Arbetsbeskrivning
Rollen som finansiell controller till lokalförsörjningsenheten är en bred och spännande roll som innebär att du kommer arbeta i nära samarbete med företrädare för lokalförsörjningsenheten såsom budgetansvariga chefer, projektledare och förvaltare.
Arbetet utförs med hög grad av självständighet och omfattar att vara en viktig samarbetspartner i strategiska frågor och beslut, budgetering, uppföljning, analys och prognos. Du deltar i budget- och uppföljningsdialoger samt analyserar och rapporterar utfall till företrädare för lokalförsörjningsenheten.
I arbetet ingår också att upprätta kalkyler och ta fram finansiella beslutsunderlag avseende lokalprojekt. Du kommer också arbeta med att beräkna olika scenarier i samband med framtida prognoser på lång sikt. Därutöver tillkommer visst ekonomiadministrativt arbete och arbete i samband med årsbokslut. Det förekommer även visst arbete med utveckling av ekonomiarbetet och vi ser gärna att du är intresserad och engagerad av det.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Relevant högskoleutbildning inom ekonomiområdet eller motsvarande utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
Flera års aktuell erfarenhet av arbete som ekonomicontroller eller motsvarande inom en myndighet, annan offentlig verksamhet eller fastighetsbranschen som arbetsgivaren bedömer relevant
Mycket god kunskap och erfarenhet av arbete som controller med lokalförsörjning och lokalprojekt som arbetsgivaren bedömer relevant
Mycket god förmåga att uttrycka sig väl i svenska både tal och skrift
Mycket goda kunskaper i Excel
Det är meriterande om du även har:
Erfarenhet av att delta i eller driva förändrings- och utvecklingsarbeten
Erfarenhet av större/komplexa affärssystem (myndigheten använder idag UBW) och systemstöd
Erfarenhet av arbete inom större och/eller komplexa organisationer inom offentlig sektor eller inom fastighetsbranschen.
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen krävs att du är analytisk, strategisk med förmåga att identifiera vad som är viktigast och att du kan se helhet. Du är kommunikativ och har en god pedagogisk förmåga, då du i dialogen med budgetansvariga chefer och projektledare ska kunna förklara ekonomiska samband. Du trivs med att vara självgående och ta egna initiativ inom givna ramar, men du kan också snabbt skifta fokus när situationen kräver det.
Du agerar professionellt och har förmåga att se uppdraget och din roll i en helhet. Du gillar att samarbeta på olika organisatoriska nivåer. Vi värdesätter din vilja och förmåga att bidra till utveckling av verksamheten. Du är även nyfiken på den digitala utvecklingens möjligheter.
Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Tobias Lundh, tobias.lundh@polisen.se
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Amanda Gimmerborn, amanda.gimmerborn@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Tom Johnsson 076-947 00 30
Övrig information
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Controller Ekonomi
Anställningsform: Tillsvidareanställning, med provanställning om sex månader.
För fullständig annons samt för att skicka in din ansökan, se länk: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/finansiell-controller-till-lokalforsorjningsenheten/
Varmt välkommen med din ansökan!