OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Polismyndighetens ekonomiavdelning har som uppdrag att utforma och driva myndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vad myndigheten ska uppnå för resultat och effekter. Avdelningen fördelar ekonomiska medel för att verksamheten ska kunna nå beslutad riktning och följer upp att medlen används på ett effektivt och hållbart sätt.
Vi säkerställer också en rad andra förutsättningar för att polisen ska kunna nå sina mål, t ex. genom att möta verksamhetens behov av ändamålsenliga lokaler samt material och utrustning. Vi tillhandhåller också en ändamålsenlig service inom områdena lokalvård och fordonsservice och samordnar Polismyndighetens miljö- och hållbarhetsarbete.
Enheten för finansiell styrning ansvarar för att myndigheten har en korrekt och rättvisande ekonomisk redovisning. Därutöver svarar enheten för arbetet som ska säkerställa att myndigheten hushåller väl med statens medel genom effektiva och ändamålsenliga processer för medelsfördelning, uppföljning, prognoser samt nyttoanalyser.
ARBETSUPPGIFTER
Rollen som finansiell controller för nationella avdelningar och externfinansierade projekt är bred och innebär att man stöttar flera verksamheter inom Polisen. Du ingår i en grupp som stöttar åtta av våra nationella avdelningar och deras tillhörande enheter samt myndighetens externt finansierade projekt. Du kommer arbeta i nära samarbete med verksamheten och företrädare för olika avdelningar. I rollen kan ingå att delta i projekt där du arbetar nära budgetansvariga chefer och projektledare, projektägare och i förekommande fall projektadministratörer.
Arbetet utförs med hög grad av självständighet och du kommer vara en viktig samarbetspartner i strategiska frågor och beslut. Du kommer bl.a. att arbeta med, budgetering, uppföljning, analys, prognos och rapportering. Du deltar i budget- och uppföljningsdialoger samt analyserar och rapporterar utfall till budgetansvariga chefer och projektansvariga samt till finansiär. Arbetet sker i samarbete med såväl kollegor som med budgetansvariga chefer.
I arbetet ingår också att upprätta kalkyler och ta fram finansiella beslutsunderlag, därutöver tillkommer visst arbete i samband med årsbokslut. Du kommer även att arbeta med utveckling av ekonomiarbetet och vi ser gärna att du är intresserad och engagerad av det.
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Relevant högskoleutbildning inom ekonomi eller motsvarande kunskaper/erfarenheter förvärvade på annat sätt.
• Aktuell erfarenhet av arbete med liknande arbetsuppgifter.
• Goda kunskaper i svenska både tal och skrift.
• Kunskaper i engelska både tal och skrift
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Det är meriterande om du har:
• Arbetat i en liknande roll inom offentlig och statlig verksamhet, eller annan komplex organisation som bedöms likvärdig i närtid
• Erfarenhet av att ha bidragit till förenkling eller effektivisering i verksamheten.
• Flerårig erfarenhet av arbete som controller inom ekonomistyrning från offentlig verksamhet eller fastighetsbolag.
• Erfarenhet av affärssystemet UBW (f.d. Agresso)
Personliga egenskaper
Vi lägger mycket stor vikt vid personliga egenskaper. För att lyckas i rollen krävs att du är analytisk, strategisk med förmåga att identifiera vad som är viktigast och att du kan se helhet. Du är kommunikativ och har en god pedagogisk förmåga, då du i dialogen med budgetansvariga chefer och projektledare ska kunna förklara ekonomiska samband. Du trivs med att vara självgående och ta egna initiativ inom givna ramar, men du kan också snabbt skifta fokus när situationen kräver det.
Du agerar professionellt och har förmåga att se uppdraget och din roll i en helhet. Du gillar att samarbeta på olika organisatoriska nivåer. Vi värdesätter din vilja och förmåga att bidra till utveckling av verksamheten. Du är även nyfiken på den digitala utvecklingens möjligheter.
ÖVRIGT
Placeringsort: Stockholm
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 4e okt 2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Lászlo Nagy Némedi, tfn 010-56 36 899
Rekryterande chef / strategichef Göran Strömberg
010-563 02 49
Mattias Bergström, t.f gruppchef, tfn 010-563 51
Sektionschef Susan Sahlin
0105641640
Anneli Backström, tfn 010-56 39 320
Sektionschef Fordonsservice Anders Axén
010 5653630
Gruppchef Rasmus Lundahl
010-56 35 119
Gruppchef Bodil Nordmark
010-563 51 70
Magnus Hagström
010-56 71 567
Ekonom Liselotte Hjulin
010-562 80 09