Finansinspektör inom betalningsområdet till Finansinspektionen

Finansinspektör inom betalningsområdet till Finansinspektionen

Arbetsbeskrivning

Har du erfarenhet av arbete inom den finansiella sektorn med kunskaper om betaltjänstmarknaden och är redo för något nytt? Vill du jobba med tillsyn, riskidentifiering och regelgivning relaterad till marknaden för betaltjänster? Sök då det här jobbet på Finansinspektionen (FI)!

Om jobbet

I rollen som finansinspektör på avdelningen Betaltillsyn är du tillsynsansvarig för t ex betalningsinstitut, betaltjänstleverantörer, institut för e-pengar eller kryptoaktörer. Det innebär att vara FI:s primära kontaktyta mot ett antal bolag samt att ansvara för planering och genomförande av den löpande tillsynen och andra tillsynsaktiviteter.

Du medverkar i metod- och processutveckling, riskidentifiering, regelgivning och tillsynsplanering relaterad till marknaden för betaltjänster i stort. Du analyserar även affärsmodeller och årsredovisningar samt identifierar risk för bristande regelefterlevnad.

Du samverkar med kollegorna på avdelningen i arbetet och har även många andra kontakter på FI. Det finns också möjligheter att delta i internationellt samarbete och i arbetsgrupper inom området.

Din utbildning och erfarenhet

Vi söker dig som


• har flera års relevant erfarenhet inom den finansiella sektorn
• har goda kunskaper om den finansiella sektorn och övergripande förståelse för risker som kan uppstå
• har kunskaper om betaltjänstmarknaden och/eller betalinfrastruktur
• har relevant akademisk utbildning, till exempel ekonomi, eller motsvarande erfarenheter och kunskaper
• uttrycker dig mycket väl på svenska och engelska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du                                                                  


• har erfarenhet från arbete relaterat till betaltjänstmarknaden eller  betalinfrastruktur
• har erfarenhet av att arbeta med regelgivning eller konsumentskyddsfrågor i finansiell sektor
• har erfarenheter/kunskaper från granskande arbete inom området från tillsynsmyndighet, intern-, externrevision eller kontrollfunktion
• har kunskap om gällande relevanta regelverk
• har redovisningskunskaper
• har kunskap om kryptovalutor och marknaden för handel med kryptovalutor.

Om dig

I det här jobbet behöver du


• planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• driva ditt arbete framåt och ta beslut inom ditt ansvarsområde
• kommunicera tydligt med olika målgrupper
• ta egna initiativ.





Om oss

FI bidrar till ett stabilt finansiellt system, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.

På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans.





Bra att veta

Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.

Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Arbetspsykologiska tester ingår i rekryteringsprocessen.

På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder:  https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/

En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.

Sök jobbet

Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis. Om du har frågor så har vi möjlighet att besvara dessa från v.33 och framåt.

Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.





Anställningsform:



Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.





Omfattning:



Heltid





Kontaktperson:



Mithra Sundberg, avdelningschef, 08-408 984 53





Sista ansökningsdag:



2023-09-03

Kontaktpersoner på detta företaget

Therese Thunström

Therese Thunström
+46730623372

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Finansinspektionen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 augusti 2023
  • Ansök senast: 3 september 2023

Besöksadress

Brunnsgatan 3
None

Postadress

Brunnsgatan 3
Stockholm, 10397

Liknande jobb


21 november 2024

Redovisningsekonom

20 november 2024

18 november 2024

14 november 2024