Finsktalande kommunvägledare med gedigen erfarenhet av service

Finsktalande kommunvägledare med gedigen erfarenhet av service

Arbetsbeskrivning

Kontaktcenter

Är du intresserad av och kunnig om hur samhället fungerar och trivs med att ge excellent service? Talar du dessutom finska? Vi bygger ett Kontaktcenter för att underlätta för de som behöver komma i kontakt med kommunen. Vi behöver bli fler, vill du vara med?

Välkommen till en av Sveriges mest expansiva kommuner!

Som ett led i Uppsalas utveckling bygger vi nu ett Kontaktcenter. Att arbeta i Uppsala kommuns Kontaktcenter passar den som är kommunikativ och serviceinriktad och tycker om att ha många kontakter med olika människor. Uppbyggnaden av Kontaktcenter innebär möjligheter till nya, utvecklande och intressanta arbetsuppgifter allt eftersom vi utökar vårt tjänsteutbud.

Att arbeta inom Kontaktcenter innebär nyskapande genom att tillsammans med teamet och övriga kommunorganisationen utveckla nya tjänster. Tillsammans gör vi skillnad för de vi är till för.

Ditt uppdrag
De som lever, verkar och vistas i Uppsala ska kunna förvänta sig effektiv service i hanteringen av sina frågor. Det ska vara enkelt att ta kontakt med Uppsala kommun. Vi har som mål att Kontaktcenter ska vara en kvalitativ kontaktväg in till den kommunala organisationen för alla typer av ärenden enligt tanken "en väg in" och ska utgå från de behov av service, vägledning och information som finns hos de vi är till för. Uppsala kommun är finskt förvaltningsområde, vilket innebär att kommunen enligt lag är skyldig att tillhandahålla service också på finska.

Verksamheten arbetar i nära samarbete med hela den kommunala organisationen och andra samhällsaktörer i syfte att underlätta kontakten genom hög tillgänglighet, professionellt bemötande och bred kompetens. Vi ska sträva efter att minska den tid det tar från en första kontakt med kommunen tills dess att man fått hjälp med att lösa sitt ärende.

Som medarbetare i Kontaktcenter arbetar du med:

•Information och upplysning
•Vägledning (t ex att fylla i blanketter, välja rätt e-tjänst)
•Administrativ hantering (t ex ärendestatus, felanmälningar, synpunktshantering)
•Rutin och regelstyrd handläggning (t ex ansökan om boendeparkering)

Du ingår i ett team med flera kollegor som tillsammans bidrar till att utveckla Uppsala Kommuns service. Kontaktkanalerna varierar mellan telefon, e-post, personliga möten, sociala medier och andra digitala forum, men telefon är den främsta kontaktkanalen i nuläget då Kontaktcenter också agerar växel för några av de kommunala bolagen. Frågeställningarna som du hanterar som kommunvägledare är mycket varierande och flexibilitet och lösningsfokus är därför viktiga egenskaper hos dig.

Vi söker nu fler kompetenta medarbetare som vill vara med på förändringsresan inom Uppsala kommun, där Kontaktcenter inom en nära framtid kommer att hantera nya uppdrag för kommunens räkning för att ge bästa möjliga service till invånare, näringsliv och organisationer.

Din bakgrund
Vi söker dig med god/gedigen erfarenhet av serviceyrket och som har god grundläggande kunskap om hur samhället, offentlig verksamhet och andra viktiga samhällsfunktioner och institutioner fungerar. Du har gymnasial utbildning i kombination med erfarenhet av arbete i kundtjänst eller motsvarande. Vidare har du stort intresse av att följa med i vad som händer i omvärlden.

Det är viktigt att du har ett dokumenterat professionellt och gott bemötande och är van att arbeta med och för människor. Du är duktig på informationssökning, har en god förmåga att arbeta med sociala medier, stor IT-mognad och nyfikenhet inför nya IT-system.

Utbildning inom kundservice, tex certifiering/diplomering, är meriterande liksom om du har en eftergymnasial utbildning.

För att lyckas i rollen behöver du ha en mycket god förmåga att uttrycka dig korrekt och enkelt i tal och skrift med en god ton och en positiv anda. Mycket goda kunskaper i svenska krävs, samt goda kunskaper i engelska. Vi söker dig som även har goda kunskaper i finska. Ytterligare språkkunskaper är meriterande.

Då verksamheten befinner sig under förändring och utveckling är det extra viktigt att du är en person som ser möjligheter i förändring och trivs med en bredd av uppgifter. Som person är du serviceinriktad, lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Att se sammanhang och lösa mer eller mindre komplexa frågor är något du stimuleras av. Vidare söker vi dig som är intresserad av att samarbeta med andra och ingå i ett team.

Upplysningar
I din ansökan vill vi att du kortfattat beskriver på vilket sätt på vilket sätt du har arbetat professionellt med bemötande av andra människor och att ge excellent service. Beskriv även på vilket sätt du har god grundläggande kunskap om hur samhället, offentlig verksamhet och andra viktiga samhällsfunktioner och institutioner fungerar, samt hur van du är att hantera sociala medier.

Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Lena Forssell, kontaktcenterchef, 018-727 4553 (#) (#) (#) (#) (#) (#) (#) (#) (#) (#) (#) (#) (#).

Facklig företrädare: Vision: Pernilla Rengart 018-727 0000 (#) (#) (#) (#) (#) (#) (#) (#) (#) (#) (#) (#) (#)

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 072-593 28 06.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till kommunledningskontoret. Här jobbar du tillsammans med medarbetare på staber för kommunikation, HR, IT, ekonomi, upphandling och fastighet samt avdelningarna kvalitet och planering, hållbarhet, säkerhet och beredskap samt kansli. På kommunledningskontoret ligger även organisationerna för näringsliv och destination samt gemensam service. Kommunledningskontoret är länken mellan våra förtroendevaldas beslut och kommunens alla verksamheter. Vårt uppdrag är bland annat att driva övergripande frågor inom demokrati, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kajsa Angerdal Skoglund

Christoffer Nilsson

Margareta Svenningsson

Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uppsala kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 februari 2020
  • Ansök senast: 15 mars 2020

Besöksadress

Kungsängsvägen 27
None

Postadress

HR Center
Uppsala, 75375

Liknande jobb


Kommunvägledare till Partille kommuns kundcenter

Kommunvägledare till Partille kommuns kundcenter

15 oktober 2024

Extrajobb som samhällsvägledare i kundtjänsten, Kramfors kommun

Extrajobb som samhällsvägledare i kundtjänsten, Kramfors kommun

7 oktober 2024

Samhällsvägledare

Samhällsvägledare

3 oktober 2024