OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du intresserad av att jobba med fiskefrågor i Vättern och övriga delar av Jönköpings län?
Om svaret är ja tycker vi att du ska söka vår tjänst som fiskerikonsulent på Länsstyrelsens fiskeenhet. Fiskeenheten är en av fem enheter på Naturavdelningen och omfattar 20 medarbetare.
Länsstyrelsen är en statlig myndighet och regeringens företrädare i länet. Vi arbetar för att Jönköpings län ska vara ett av landets mest framgångsrika län. Genom samverkan med andra aktörer bidrar vi till att skapa förutsättningar för ett attraktivt län för nuvarande och kommande generationer. Målet är att bidra till goda livsvillkor och en hållbar utveckling i länet.
Vi är en kunskapsorganisation med 280 medarbetare. Våra verksamhetsområden berör många viktiga delar av samhället, allt från naturreservat, samhällsplanering, jämställdhetsfrågor, miljötillsyn, landsbygdsutveckling, till krisberedskap och mycket annat.
ARBETSUPPGIFTER
Fiskeenheten hanterar ett brett spektrum av frågor med koppling till fiske och vatten. Bland viktiga arbetsområden märks planering och genomförande av fiskeribiologiska undersökningar, att verka för utveckling av fritids- och yrkesfisket samt att ansvara för förvaltning och utveckling av fisket i Vättern inklusive den faktiska fisketillsynen. Ett annat större arbetsområde är att planera och vara pådrivande i arbetet med fiskevård och restaurering av länets sjöar och vattendrag. Enheten deltar även aktivt i arbetet med att genomföra den nationella prövningsplanen för vattenkraft. Vi handlägger också ärenden inom fisket som till exempel tillstånd till fiskutsättningar, förordnande av fisketillsynspersoner och fördelning av fiskevårdsbidrag, men vi deltar även med fiskekompetens vid hanteringen av andra ärenden inom Länsstyrelsen.
Enheten jobbar även med utveckling och förvaltning av länsstyrelsegemensamma, nationella, IT-stöd inom fiskets område som till exempel Svenska fiskeregler, Åtgärder i Vatten och Fiskekartan.se. Det finns goda kontakter med de närmast berörda centrala myndigheterna och deltagande sker i flera nationella projekt.
Vi arbetar med tydlig målstyrning och fördelar arbetsuppgifterna mellan oss med utgångspunkt från kompetens, intresse och möjligheter. Våra medarbetare har stort engagemang, stort eget ansvar och hög trivsel, något vi värnar och ständigt jobbar med att bibehålla och utveckla.
Dina arbetsuppgifter kommer att vara av varierande slag inom i första hand fiskets område, med tyngdpunkt mot bland annat fiskundersökningar, utvärderingar, utåtriktade informationsinsatser, arbete mot invasiva främmande arter och arbete med fritidsfiske och fisketurism. Dina arbetsuppgifter kan dock komma inkludera fler av de uppgifter som nämnts i den inledande beskrivningen av fiskeenhetens arbete beroende på dina kvalifikationer och önskemål.
KVALIFIKATIONER
För att du ska kunna komma in i arbetet på ett bra sätt och ha rätt förutsättningar att bidra till att utveckla vårt arbete söker vi dig som har en högskoleutbildning som fiskeribiolog, limnolog eller motsvarande. För att kunna utföra arbetet krävs B-körkort och erfarenhet av att köra mindre båtar.
Erfarenhet eller annan dokumenterad kunskap inom fiskeribiologiska undersökningar både utförande, planering och utvärdering, planering/genomförande av fiskevård samt utåtriktade informationsaktiviteter till sportfiskare, fiskevårdsområdesföreningar och allmänheten i stort är särskilt meriterande. Andra meriter som vägs in är erfarenheter/kunskap om invasiva främmande arter, märkning av fisk samt fisk och fiske i Vättern.
Om du har arbetat på myndighet tidigare är det meriterande liksom tidigare erfarenheter av att leda och/eller arbeta i projekt. God förmåga att uttrycka dig skriftligt och muntligt på svenska är en förutsättning för tjänsten. Eftersom arbetsuppgifterna fördelas efter kompetensen hos våra medarbetare kommer även andra särskilda kompetenser som bedöms underlätta arbetet att värderas, varför vi gärna ser att du beskriver alla dina kunskaper och meriter i din ansökan.
I arbetet kommer du möta många människor i olika situationer varför det är viktigt att du som person är stabil, har lätt för att bemöta och kommunicera med andra människor och för att samarbeta. Du har en god analytisk förmåga samt är systematisk och välorganiserad. Då arbetet innefattar många olika arbetsuppgifter är flexibilitet en annan egenskap som är av vikt i tjänsten. Du är ansvarskännande med förmåga att självständigt prioritera och driva arbetsuppgifter till avslut inom föreskriven tid. Ett stort engagemang för fiske och vattenfrågor gör att du snabbt kommer in i arbetet med dina kollegor.
ÖVRIGT
När du ansöker kan du själv välja att fylla i dina kompetenser manuellt, eller ladda upp färdigt CV och personligt brev. Välkommen med din ansökan!
Läs gärna mer om Länsstyrelsens uppdrag, vad vi erbjuder som arbetsgivare och följ våra medarbetares vardag på www.lansstyrelsen.se/jonkoping/om-oss/jobba-hos-oss
Kontaktpersoner på detta företaget
Avdelningschef Emma Willaredt
010-2236000
t.f. enhetschef Pär Nilsson
010-2236000
t.f. enhetschef Lars Lindh
010-2236000
Enhetschef Bernhard Jaldmark
010-2236000
Objektspecialist Henrik Lindblom
010-2236000
Objektspecialist Martin Fransson
010-2236000
Förvaltningsledare Tobias Haag
010-2236000
Informationschef Malin Lingefelt
010-2236000
Beredskapsdirektör Maria Gromer
010-2236000
Enhetschef Anton Halldén
010-2236000