OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen i Jönköpings län har till uppgift att se till att de beslut som tas av riksdag och regering blir verklighet och får så bra effekt som möjligt för Jönköpings län. Målet är att stärka länets konkurrenskraft och attraktivitet så att människor och företag ska trivas i länet.
Länsstyrelsens arbete leds av landshövdingen.
ARBETSUPPGIFTER
Nu söker vi en fiskeribiolog/fiskerikonsulent till Länsstyrelsens engagerade fiskeenhet. Fiskeenheten är en av fem enheter på Naturavdelningen och omfattar 15 medarbetare.
Arbetsuppgifter
Fiskeenheten arbetar med ärendehandläggning (t ex fiskutsättningar), projektledning och projektsamordning, fiskeribiologiska undersökningar, fiskevårdsplanering, fisketillsyn Vättern och utvecklingsprojekt inom verksamhetsområdet fiske. Därutöver ingår även en del nationellt arbete med miljödatasystem. Enheten har ansvaret för Länsstyrelsens arbete med restaurering och fiskevård i länet, samordnar länsstyrelsernas fiskefrågor i Vättern samt deltar i flera nationella sammanhang.
Arbetsuppgifterna inom enheten fördelas mellan medarbetare med utgångspunkt från kompetens och intresse. Tjänsten omfattar flera olika arbetsuppgifter enligt ovan och tyngdpunkten kommer att styras med utgångspunkt från din kompetens. Klart är dock att arbetet kommer att innefatta uppgifter med koppling till Vättern.
Vid rekrytering strävar Länsstyrelsen efter en jämn könsfördelning och att främja etnisk och kulturell mångfald bland medarbetarna.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskoleutbildning som fiskeribiolog, limnolog, fiskerikonsulent eller motsvarande.
Du har arbetslivserfarenhet inom verksamhetsområdet. Erfarenhet av myndighetsarbete och projektledning är meriterande. Även kunskaper/erfarenhet av fiskevårdsarbete, genomförande och utvärdering av fiskeribiologiska undersökningar och hantering av fiske/miljölagstiftning är meriterande, liksom tidigare arbete med koppling till Vättern. God förmåga att uttrycka dig skriftligt och muntligt på svenska är en förutsättning, liksom erfarenhet av arbete med MS Office (programvarorna i Officepaketet).
Kunskaper i MS Access (eller annan databashantering), GIS och statistik är meriterande. Körkort för bil underlättar arbetet. Även kunskaper/erfarenheter av samverkan, muntliga presentationer och ekonomihantering är av värde.
Som person är du systematisk och välorganiserad samt har lätt för att samarbeta. Du är även initiativrik, engagerad och ansvarskännande med förmåga att driva projekt till avslut inom föreskriven tid. Du klarar av förändringar avseende arbetsuppgifter och arbetsbelastning. Du är villig att ta till dig ny kunskap och få synpunkter på ditt arbete.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ewelina Axell
036-39 50 00 (vx)
Gunnel Stamming
036-39 50 00
Lars Sandberg
036-39 52 23
Jan-Ola Karlsson
Sofia Ellergård
036-39 52 82
Malin Lingefelt
036-39 50 00
Maarit Hanholmen
036-39 50 00 (vx)
Peter Blomsterberg
036-39 50 00 (vx)
Jurist, bitr. enhetschef Ulrika Källberg
010-22 36 000
Enhetschef Rättsenheten Anna Adholmer
010-22 36 000