OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Godsservice är en del av DB Schenkers världsomspännande organisation och har varit det sedan 1977. Godsservice är ett åkeri som utför transporter åt DB Schenker i form av krets- och lokaltrafik. Vi är DB Schenkers största transportör i Värmland.
Fjärransvarig - Godsservice i Karlstad
Tycker du om att leda och få andra att utvecklas i sin arbetsroll? Är du bra på logistik och att få till bra lösningar med teamet? Då kan du vara rätt person för oss!
Vi är ett åkeri i Karlstad med det huvudsakliga uppdraget att tillgodose värmländska företag med kompletta transport- och logistiklösningar. För DB Schenker är vi den största transportören i Värmland av krets- och lokaltrafik och bedriver fjärrverksamhet i hela Mälardalen samt till Borås. Utifrån att vi trafikerar hela Mälardalen har vi även medarbetare som utgår från Örebro, Borås, Enköping och Stockholm. Inom bolaget är vi ca 120 anställda och vi hoppas på att bli ytterligare fler.
Inom Godsservice i Karlstad har vi tre arbetslag: Lokalavdelningen, Kretsavdelningen samt Fjärravdelningen. Det är just på Fjärravdelningen vi söker denna nyckelfunktion.
Arbetsuppgifter:
Som Fjärravdelnings-ansvarig kommer du att leda och ingå i Fjärravdelningen-teamet, som inkluderar trafikplanerare, arbetsledare samt ca 20 chaufförer.
Våra chaufförer har en viktig roll för att vår verksamhet ska fungera och som ansvarig chef har du möjlighet att vara med och utveckla både våra viktiga medarbetare och vår verksamhet.
Tempot är periodvis väldigt högt och många saker händer samtidigt, vilket ställer stora krav på samarbete och fokus liksom förmåga att kunna tempoväxla vid behov.
I rollen förväntas du att arbeta med följande delar:
• Att ansvara för löpande personaladministration. Det viktigt att du värdesätter, prioriterar och trivs med att jobba med personal och rekrytering då detta utgör en stor del av arbetet.
• Uppföljningsansvar för att beslutad trafikuppläggning följs.
• Informationsskyldighet till driftchefen vid förändringar från det planerade i den dagliga verksamheten.
• Ha en nyckelroll när det gäller problemlösningar i gruppen för den dagliga driften.
• Säkerställa att fordonsparken underhålls, dialog med Trafikledaren.
• Optimering av trafikupplägget och kostnadsbesparingar.
• Coacha och stötta Trafikledningen och Arbetsledning.
• Ansvara för fraktsedlar och säkerställandet att alla finns tillgängliga.
• Ansvara för uppdatering och uppföljning i IDHA-online.
• Ansvara för samordning och överblick av godshantering.
• Ansvara för all personalkontakt samt introduktion med Fjärrgruppens medarbetare utanför Värmland.
• Säkerställa att introduktionsplan och ansvarsfördelning sköts vid nyanställning.
• Planera för nya flöden och kundupplägg.
• Aktivt arbeta i de system som företaget kräver.
• Arbeta med information och kommunikationsspridning till medarbetare.
I rollen ingår även visst arbete utanför ordinarie arbetstid. Ex att ta samtal kring frånvaro samt att snabbt prioritera om och resurssäkra veckans transporter (vilket sköts via telefon, hemifrån).
Anställningsform:
Tjänsten innebär heltid 100%.
Vi tillämpar sex månaders provanställning. Stationeringsort är Karlstad.
Kvalifikationer:
Du har erfarenhet av branschen och liknande arbetsuppgifter sedan tidigare vilket bidragit till ledarerfarenhet med personalansvar. Erfarenhet av att ha kört fjärr eller distribution tidigare och innehav av C-behörighet är meriterande.
Vidare så har du god kunskap om transportlegala regler, så som vägarbetstidslagen/kör- och vilotider, samt kunskaper om farligt godsförordningar. Du behöver ha tidigare erfarenhet av arbete med drift- och arbetsledning, samt att personalfrågor är något som du gillar.
Som person har du en förmåga att prioritera och fatta beslut i komplexa situationer. Din simultankapacitet är god, likaså din samarbetsförmåga.
Som ledare är du närvarande och synlig och du har ett genuint intresse för att utveckla människor och skapa ett bra team. Du säkerställer medarbetarnas motivation, en god stämning, uppföljning och förståelse för medarbetarskapet. Som person är du både kommunikativ och resultatorienterad vilket du använder dig av i ditt ledarskap.
Erfarenhet från ”Schenkervärlden” är meriterande.
Om företaget:
Ambitionen är att vara ett modernt transportföretag med fokus på miljö, säkerhet och kvalité genom alla led i verksamheten. Vi är Miljö & kvalitet certifierade ISO 9001 & 14001. Digitalisering och teknisk branschutveckling är viktiga delar för vår verksamhet och målet är att vara en del av det.
Godsservice är ett lönsamt företag i en konkurrensutsatt bransch, och vi erbjuder trygga anställningar genom ett tecknat kollektivavtal. Vi har ett nära och bra samarbete med Svenska Transportarbetareförbundet. Vi som bolag ingår i Holfast-koncernen. Totalt är vi runt 230 anställda i koncernen och 120 på Godsservice i Karlstad.
Besök gärna vår hemsida www.otab.se eller följ oss på Sociala medier.
Tycker du att tjänsten låter som en spännande utmaning, tveka inte att skicka in din ansökan. Sista ansökningsdatum är 2022-05-15. Urvalsarbetet sker löpande, vilket innebär att tjänsten kan tillsättas före sista ansökningsdatum.
För frågor om tjänsten, kontakta Sofia Graflund, sofia.graflund@qtym.se, alt. 070-423 34 23
Ansöker gör du via formuläret nedan.
Varmt välkommen med din ansökan!