OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Ditt framtida arbete
Sektion utveckling ansvarar för verksamhetsutveckling inom områdena Skatter och Avgifter, Fordonsregistrering, Person/Intressent och det Effektiva mötet samt PUCK (Produktion Utskick Certifikat Korttillverkning). Transportstyrelsen är även uppbördsmyndighet och ansvarar för att ta in skatter och avgifter åt andra myndigheter så som Skatteverket. Vi samverkar med andra myndigheter och företag och vi deltar i internationella uppdrag.
På sektionen arbetar 22 personer som verksamhetsutvecklare, utredare och verksamhetsspecialister. Vi behöver nu förstärka sektionen med ytterligare verksamhetsutvecklare som är vana att ha flera bollar i luften samtidigt samt är flexibla och jobbar med att se helheten. Verksamhetsutvecklarna ska jobba övergripande.
Dina framtida arbetsuppgifter
Som verksamhetsutvecklare hos oss får du arbeta med och ansvara för verksamhetskomponenter (processer, förändringsledning och informationsmodeller) inom flera olika områden. Du arbetar nära förvaltningsobjekten och genomför verksamhetsanalyser samt identifierar utvecklingsbehov. Du leder utvecklingsarbetet framåt i nära samarbete med andra inom myndigheten. I din roll ingår att stödja linjearbete och projekt med processmodeller, analyser och behovs- och beslutsunderlag. Tillsammans strävar vi efter att effektivisera, digitalisera och göra ständiga förbättringar för våra kunder i samarbete med förvaltning och arkitekter. Det är viktigt att du kan se helheten snarare än detaljer och kunna bidra med dina kunskaper om verksamhetsutveckling.
Du måste ha
• akademisk utbildning eller annan motsvarande kunskap som vi bedömer likvärdig
• erfarenhet av verksamhetsutveckling med kopplingar till it-stöd
• erfarenhet av metoder och modeller som rör verksamhetsutveckling
• erfarenhet av att dokumentera och strukturera verksamhetskomponenter (processer, begrepp, regler och informationsmodeller)
• god förmåga och erfarenhet av att skriva analyser, beslutsunderlag och rapporter
Det är meriterande om du också har
• erfarenhet av förändringsledning
• erfarenhet av att leda och driva modelleringsarbete, förstudier, workshops och projekt
• vana av att arbete med tydlig målsättning och erfarenhet av att följa upp beslut och leveranser
• kunskap om agilt arbetssätt
• arbetat inom en myndighet
• arbetat med Sparx Enterprise Architect, Visual studio eller liknande verktyg.
Vi vill att du
• är nyfiken, har ett öppet sinne och vill utvecklas i takt med verksamheten
• är strategisk, lösningsfokuserad och har förmåga att se helheten
• arbetar strukturerat, är analytisk och kan beskriva dina slutsatser på ett enkelt och pedagogiskt sätt
• har god förmåga att kommunicera, samverka och skapa engagemang såväl internt inom myndigheten som externt med parter som branschorganisationer, media, företag och andra myndigheter
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Vi vill att du börjar snart som möjligt eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning.
Du är välkommen att kontakta t.f sektionschef Lisa Lundberg, 010 – 495 31 84, lisa.paglinglundberg@transportstyrelsen.se
Saco, Astrid Edlund och ST, Ceclia Yttergren nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Vi är nyfikna på vem du är, vad du kan och vad du vill. Därför behöver vi din ansökan senast den 28 mars 2021 märkt med referensnummer TSG 2021-2122. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 1 870.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 13 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.