OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Referens: 003540-2014
Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.
Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.
Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.
Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.
Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare www.forsakringskassan.se/omfk och www.forsakringskassan.se/jobbahososs
Vi söker flerspråkig Arabisktalande Kundtjänsthandläggare
Placering Kundcenter Sundbyberg
Arbetsuppgifter och ansvar
Som kundtjänsthandläggare med inriktning Utland besvarar du de flesta samtalen på engelska och kontaktar kunder på andra språk efter bokningar. Du ger allmän och kundspecifik information om socialförsäkringen, Försäkringskassans hemsida och våra självbetjäningstjänster. Du handlägger ärenden, fattar beslut om ersättning och verkställer beslutet. En viktig uppgift som kundtjänsthandläggare är att bidra till ökad kunskap hos kunden kring rättigheter och skyldigheter i socialförsäkringen och att hjälpa kunden in på våra självbetjäningstjänster samt att medverka till att stärka kundens förtroende för Försäkringskassan såväl som socialförsäkringen.
Du ansvarar för att det görs en rättssäker och saklig bedömning i varje enskilt fall.
Vi söker dig som
• har arabiska som modersmål
• har slutbetyg från gymnasium samt minst 30 högskolepoäng eller likvärdigt
• har mycket god kommunikativ förmåga i tal såväl som skrift inom olika media på ditt modersmål samt på svenska och engelska.
• är mycket serviceinriktad, har ett utmärkt bemötande samt en fingertoppskänsla för kundservice
• har hög social kompetens
• är kvalitetsmedveten samt mål- och resultatinriktad
• är stabil och även flexibel
• har god IT-kunskap, utmärkt datorvana och en god pedagogisk förmåga
• förstår och värdesätter människors olikheter
Språkkompetensen inom engelska och arabiska kommer att säkerställas via ett test.
Det är meriterande om du
• kan tala ytterligare språk än de ovan nämnda
• har erfarenhet av liknande arbete gärna från Försäkringskassan, annan myndighet, annat större serviceföretag eller kontaktcenter
• har kvalificerad yrkesutbildning med inriktning mot försäkringshandläggning
• har kunskap om socialförsäkringen
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Anställningen är tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning tillämpas. Försäkringskassan utför viss ekonomisk personkontroll innan beslut om anställning fattas.
Arbetstiden är schemalagd, för närvarande måndag till fredag för inriktning Utland.
Om du har frågor, kontakta
Enhetschef Emir Beslagic tfn, 010-118 78 61 (för frågor om tjänsten).
HR-specialist Sofia Gustafsson, tfn 010-116 15 88 (för frågor om rekryteringsprocessen).
Fackförbundet ST Anna Celinski, e-post: anna.celinski@forsakringskassan.se, SACO Hawa Zalwango Basuta, e-post: hawa.zalwango.basuta@forsakringskassan.se och SEKO Johanna Grundström, e-post: johanna.grundstrom@forsakringskassan.se
Vi avstår från erbjudanden om annonserings– och rekryteringshjälp.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 12 februari 2014 märkt med diarienummer 003540-2014. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.