OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hos omsorgssektionens myndighetsutövning i Tranemo kommun finns all myndighetsutövning i samma verksamhet på ett gemensamt kontor i centrala Tranemo.
Barn och Familj är en av enheterna på myndighet och till denna enhet hör:
• Barn och Unga, består av tre socialsekreterare som ansvarar för att handlägga utredningar gällande barn och unga, samt följa upp biståndsinsatser för målgruppen där även placeringar utom hemmet ibland kan ingå.
• Mottagningsenheten, består av två socialsekreterare som ansvarar för det mesta som inkommer till myndighet, ärenden av mer akut karaktär och handläggning av de flesta orosanmälningar som inkommer gällande barn och unga.
• Familjegruppen består idag av en familjehemssekreterare som utreder och handleder familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer, samt en barnsekreterare som ansvarar för familjehemsplaceringar och som även kommer att arbeta på kommunens nystartade familjecentral. Under hösten kommer Familjegruppen att utökas med en familjerättssekreterare som ansvarar för familjerättsliga frågor, så som vårdnad, boende och umgänge.
Inom verksamheten finns det ett pågående arbete med att försöka tänka nytt och i andra banor än tidigare, utifrån befintliga resurser och förutsättningar. Det finns många spännande tankar och idéer hos oss som arbetar med myndighetsutövning för att utveckla arbetet så det på bästa sätt gagnar våra kommuninnevånare. Vi hoppas att just du vill vara med på vår resa!
Vilka är vi på Barn och Familj? Jo, vi är en liten grupp med fantastiska medarbetare som har ett gott samarbete inom gruppen, med övriga inom den egna verksamheten och med vår interna öppenvård. I arbetsgruppen har vi en god sammanhållning och när det inte finns restriktioner p g a pandemi har vi ibland gemensamma aktiviteter för den som vill, även utanför arbetstid. Vi är måna om att hjälpa och stärka varandra, känner en stolthet för arbetet vi utför och vi har en arbetsplats som präglas av humor, engagemang och delaktighet. Alla är frikostiga med att dela med sig av erfarenheter och kunskap och vi har ett nära och gott ledarskap i verksamheten. Som medarbetare finns möjlighet till vidareutveckling främst genom "Yrkesresan" (SKR) och det kommer att finnas möjlighet till extern handledning. Att vara anställd i Tranemo kommun ger också en rad förmåner och det finns bland annat möjlighet till semesterväxling. Den lilla kommunens fördelar gör det även möjligt med korta beslutsvägar och en närhet till andra funktioner i kommunen, vilket underlättar det dagliga arbetet. Känner du att du vill bli en av oss, så tveka inte att söka till den lilla kommunen med de stora möjligheterna!
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare i Barn och Unga gruppen arbetar du både på egen hand och ibland tillsammans med kollegor från olika delar av enheten. Du handlägger och utreder barns behov av insatser från socialtjänsten samt följer upp pågående öppenvårdsinsatser, och är ibland medhandläggare i ärenden . Du arbetar utifrån gällande lagstiftning, SoL (Socialtjänstlagen) och LVU (Lagen om vård av unga), och främst genom metodstödet BBiC (Barns Behov i Centrum) både vid utredning och uppföljningar av insatser.
Arbetet kräver även att man i stor utsträckning samarbetar och samverkar med andra aktörer för barnets bästa, såsom vår interna öppenvård, skola/förskola mm. Det finns möjligheter att till viss del utforma tjänsten efter vad just du har erfarenhet av eller intresse av att jobba med, i allt från att vara back-up i mottaget, utreda och följa upp insatser utifrån barnet/den unges ålder mm.
KVALIFIKATIONER
Du är socionom och vi ser gärna att du har erfarenhet att arbeta utifrån relevant lagstiftning. Det är meriterande om du även har erfarenhet av arbete inom socialtjänstens myndighetsutövning, och gärna erfarenhet av aktuell målgrupp.
Vi ser även gärna att du
• har god samarbetsförmåga och engagemang
• är öppen och lyhörd
• har förmåga att arbeta självständigt
• har intresse och förmåga att möta människor i svåra situationer
• har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
• har minst B-körkort
Observera att arbetsgivaren kommer att tillämpa löpande rekrytering och stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Frågor angående tjänsten hänvisas i första hand till verksamhetschef för myndighet, på grund av semestrar.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt GDPR.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Funktionschef Ulrika Hautala
0325-57 62 21
Samordnande socialsekreterare Marie Axelgren Tapper
0325-57 62 03
Funktionschef Ulrika Hautala
0325-57 62 21.
Samordnande biståndshandläggare Lisbeth Koerffer
0325-57 62 37
Funktionschef myndighetsutövning Anna Wahlström
0325-57 62 40
Myndighetschef Anna Wahlström
0325-57 62 40