Arbetsbeskrivning
Vill du jobba med flygsäkerhet i en operativ miljö där ingen dag är den andre lik? Trivs du att vara mitt i händelsernas centrum? Är du dessutom bra på att samarbeta och noggrann med sinne för detaljer då är jobbet som Flight Data Operator något för dig.
Beskrivning av tjänsten
I befattningen som Flight Data Operator svarar du bland annat för att förse det operativa flygledningssystemet TopSky med korrekt och aktuell färdplansinformation, du är färdplansspecialist och en viktig del i den operativa verksamheten.Till din hjälp i arbetet har du modern IT-teknik. Du tjänstgör även som instruktör och du deltar i olika simulatorövningar och tester. Arbetet innebär treskiftstjänstgöring, årets alla dagar.
LFV driver ett spännande projekt (Sweden Flight Information Service) som har till syfte att frigöra flygledarkapacitet genom att tillföra en dedikerad flyginformationstjänst i det undre okontrollerade luftrummet. Du kan därmed bli aktuell för att utbildas till, Flight Information Service Operator (FISO) i kombination med Flight Data Operator (FDO).
Vi söker dig som har:
• Gymnasieexamen
• Basic ATS/ATC/FIS-utbildning
• God datavana och kunskap i officepaketet
• Hög logisk kapacitet och god problemlösningsförmåga
• Snabb uppfattningsförmåga och sinne för detaljer
Det är meriterande om du har:
• Tidigare erfarenhet av operativt arbete från flygverksamhet, ledningscentral eller annan verksamhet som vi bedömer likvärdigt
Kompetenser:
Du ingår i en arbetsgrupp med ny sammansättning varje dag där ni är beroende av varandra för att lösa uppgifterna. Du jobbar mycket tillsammans med andra vilket kräver ett välfungerande samarbete, ödmjukhet och flexibilitet. Det är därför viktigt med mycket god samarbetsförmåga. Du arbetar stundtals ensam vilket kräver en god beslutsförmåga och att du kan prioritera bland arbetsuppgifterna. Arbetstempot varierar vilket kräver att du kan växla upp i tempo då arbetsbelastningen är hög men också att du kan bibehålla fokus och motivation vid låg arbetsbelastning. Verksamheten är regelstyrd och kräver att du följer föreskrifter och bestämmelser och att du är analytisk, noggrann och lösningsorienterad.
Anställning
För tjänsten som FDO krävs en godkänd utbildning Basic ATS, Basic ATC eller Basic FIS som arbetsgivaren tillhandahåller. Om Basic ATS/ATC/FIS saknas inleds utbildningen till FDO med grundutbildning, Basic FIS, som startar i början av 2025 samtidigt som en tidsbegränsad elevlevanställning påbörjas. Utbildningen pågår i ca 2 månader och är förlagd till flygtrafikledningsskolan Entry Point North i Hyllie, Malmö. Läs mer om utbildningen via nedanstående länk.Entry Point North Basic FIS
Efter Basic FIS tar specialistutbildningen vid, varvad teoretisk och praktisk utbildning under ca 7 månader. Denna del av utbildningen genomförs på Flygledningscentralen ATCC Malmö på Sturup.
Finns en godkänd Basic ATS, Basic ATC eller Basic FIS utbildning sen tidigare så påbörjas en tidsbegränsad elevanställning för specialistutbildningen på ATCC Malmö, datum enligt överenskommelse. Efter godkänd utbildning blir du tillsvidareanställd på ATCC Malmö.
Övrig information
Vi har en kompetensbaserad rekryteringsprocess som innehåller urval, tester och intervjuer. Testerna innehåller ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga och är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet,
mångfald och en rättvis rekryteringsprocess. Krav på svenskt medborgarskap kan komma att ställas på denna tjänst i framtiden. Du kommer att bli föremål för säkerhetsprövning och
krigsplacering. LFV tillämpar drogtest.
Om LFV
Vi leder flyget - i takt med tiden, i alla lägen. LFV är Sveriges ledande aktör inom flygtrafikledning för civil och militär luftfart med
tillhörande tjänster. Vi erbjuder flygtrafikledning och relaterade tjänster både nationellt och internationellt. Våra flygledare leder
dagligen cirka 2 000 flygplan i svenskt luftrum. LFV var först i världen med flygtrafikledning på distans och vi driver digitaliseringen
inom flera områden. Genom olika samarbeten är vi med och effektiviserar det europeiska luftrummet.