OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.
Stenungsunds kommun, är en expanderande kustkommun med ca 25000 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.
Sektor Utbildning i Stenungsund omfattar 16 förskolor och 10 grundskolor med tillhörande Skolbarnomsorg och Grundsärskola. Det går ca 5.500 barn/elever inom verksamheterna.
I Sektor Utbildning ingår även Gymnasium, Vuxenutbildningen samt Kultur- och Fritid.
Stenungsund är en barnvänlig kommun där vi värnar om barns rättigheter och arbetar för att barn och ungdomar ska ha en god uppväxtmiljö. Vi erbjuder mycket goda möjligheter till utbildning och arbete eller annan sysselsättning. I Stenungsunds kommun utbildar vi världsmedborgare som står väl rustade för framtidens alla utmaningar.
Verksamheten Kompetens och Utveckling organiserar all kommunal vuxenutbildning från grundläggande nivå upp till och med högskolan. Inom verksamheten ryms också enheten för nyanlända, SFI, arbetsmarknadsenheten och uppdragsutbildning .
ARBETSUPPGIFTER
Enheten för nyanlända söker ytterligare en medarbetare. Tjänsten är en visstidsanställning på 1 år. Eventuellt kan förlängning bli aktuellt under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
Som flyktingsekreterare kommer du ta emot nyanlända flyktingar med uppehållstillstånd och koordinera insatser inom flyktingmottagandet.
Arbetsuppgifter:
• Vägleda de nyanlända under deras första period i Stenungsunds kommun
• Ge praktisk hjälp i samband med mottagning och bosättning
• Stötta de nyanlända i kontakt med myndigheter
• Samverka med myndigheter, skolor, näringsliv och andra aktörer i samhället
• Handlägga ansökan om försörjningsstöd inom etableringstiden.
En målsättning är att du tillsammans med kollegor ska utveckla mottagandet i kommunen, där integration inte bara gäller den nyanlände utan också kommunen i stort.
KVALIFIKATIONER
Utbildningskravet är socionom eller annan adekvat utbildning för tjänsten. Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten, särskilt inom området försörjningsstöd är meriterande.
Vi vill att du är ansvarstagande, har en god samarbetsförmåga och ett professionellt bemötande. Det är viktigt att du har förmåga att sätta dig in i en annan persons perspektiv och att du värdesätter olikheter. Vi sätter stor vikt vid personlig lämplighet.
Du har datorvana och har erfarenhet av att dokumentera i verksamhetssystem, samt kan uttrycka dig väl i tal och skrift.
B-körkort är ett krav.
Intervjuer kommer att ske 2017-03-02 och 2017-03-03
ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Verksamhetschef Jan Wennebrink
0303-738651
Arbetsledare Roger Andersson
0303732820
Kontaktperson LR Anna-Lena Calås
0303-738650
Arbetsledare Susanna Aronsson
0303-732821
Enhetschef Annica Johansson
0303-73 25 79