OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.
Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.
Dina arbetsuppgifter som folkbokföringshandläggare
inom bosättningskontrollen innebär att du handlägger och utreder ärenden där det finns indikationer på att folkbokföringsadressen kan vara felaktig. Våra kontrollinsatser riktas mot områden med störst risk.
Rätt folkbokföring är en förutsättning för att samhället ska fungera vad gäller bland annat skatt, samhällsplanering, bidragssystem, rösträtt och postgång. I arbetet med att hålla ett korrekt folkbokföringsregister ingår bosättningskontroll som en spännande och samhällsviktig uppgift.
En bosättningskontroll startas genom en signal från en extern/intern ingivare, t ex en annan myndighet. Ärenden inom bosättningskontrollen består av bedömningsärenden, där du som handläggare värderar fakta utifrån vad som framkommer i varje enskilt ärende. Du utreder och fattar självständiga beslut. Eftersom du handlägger många parallella ärenden är det viktigt att du hanterar ett högt tempo på ett positivt sätt och har förmågan att se mönster och samband utifrån tillgänglig information. Arbetet kräver att du är lösningsorienterad, handlingskraftig och att du kan fatta snabba beslut. Ditt nya arbete innebär många kontakter med allmänheten och med andra myndigheter, både skriftligen och per telefon.
På sektionen arbetar vi i team med ett gemensamt ansvar för helheten. Du driver självständigt dina ärenden framåt men uppmuntras också att bidra med dina idéer och erfarenheter. Du arbetar metodiskt och strukturerat mot teamets gemensamma mål. Eftersom de olika teamen arbetar med olika inriktning på arbetsuppgifterna finns det goda möjligheter till utveckling inom sektionen. Arbetets innehåll, bredd och komplexitet bestäms alltid utifrån verksamhetens behov.
Vi erbjuder dig en arbetsplats
• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.
Vi söker dig som
• har en högskoleutbildning om minst 120p/180hp, gärna med inriktning mot juridik eller inom ett för anställningen relevant område alternativt har en KY-/YH-utbildning om minst 80 KY-/400 YH-poäng inom juridik
• är resultat- och målinriktad
• har förmåga att ta initiativ till åtgärder, är drivande och handlingskraftig
• arbetar självständigt, snabbt, metodiskt och strukturerat
• har god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska och engelska
• bemöter andra väl och har en god samarbetsförmåga.
Det är meriterande om du
har aktuell arbetslivserfarenhet från handläggning inom folkbokföringsområdet. Det är också meriterande om du har aktuell arbetslivserfarenhet av t ex utredande/handläggande arbete inom en myndighet som Försäkringskassan eller Migrationsverket eller annan lämplig erfarenhetsbakgrund.
Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.
Anställningen är tills vidare. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.
Välkommen med din ansökan till oss!
Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?
Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.