OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du samhällsvetare eller jurist och trivs med handläggning i högt tempo vid en statlig myndighet, då kanske folkbokföringshandläggare som utreder skyddade personuppgifter är ett arbete för dig? Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Du arbetar med handläggning inom folkbokföring och utredning av ärenden av skyddade personuppgifter.
Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av underlag. Du begär in kompletteringar via telefon, mejl och digitala brevlådor, brev i kontakt med privatpersoner och andra myndigheter. Rollen innebär fokus på handläggning av ärenden som är utredningskrävande. Utredningsarbetet innebär att följa lagar och riktlinjer
Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är kvalificerat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Arbetet innefattar även många komplexa arbetsuppgifter rörande skyddsärenden, vilket sätter höga krav på din flexibilitet. Arbetet innebär många kontakter, exempelvis med kunder och andra myndigheter. Du har flexibel arbetstid utifrån verksamheten och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Du tillhör folkbokföringssektion 6 på folkbokföringsenhet 2 på Folk- och fastighetsavdelningen, med placering i Solna. På vår sektion är vi 14 kollegor.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- ha goda kunskaper i informationssökning och digitala medier
- vara noggrann och ha god förmåga till logiskt tänkande
- ha mycket god kommunikativ och skriftlig förmåga i svenska och engelska
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål.
Du ska även ha:
- en avslutad högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom juridik eller statsvetenskap
- alternativt en paralegal-utbildning om minst två år
Det är önskvärt att du har aktuell och relevant myndighetserfarenhet av skyddshandläggning och vana av att arbeta i mycket högt tempo.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Med anledning av covid-19 genomför vi tills vidare våra intervjuer via videolänk. Det är viktigt att vi tillsammans minskar risken för smittspridning.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.