Folkbokföringshandläggare, Norrköping

Arbetsbeskrivning

Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.

Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.

Dina arbetsuppgifter som folkbokföringshandläggare innebär att du i huvudsak arbetar med utredningar och beslutar i olika utländska relations- och civilståndsärenden, exempelvis vigslar, dödsfall, vårdnadsärenden och skilsmässor. Arbetet innebär även att utföra enklare utredningar samt löpande ärendehantering. Du samarbetar med andra myndigheter och har många kontakter med medborgare, såväl skriftligen som per telefon.

Vi är cirka 110 medarbetare på folkbokföringskontoret Norrköping, varav ca 40 arbetar på de två sektionerna som finns i Norrköping. Vi söker en person till sektionen som arbetar med utländska handlingar

Vi erbjuder dig en arbetsplats


• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig


• som har högskoleutbildning om minst 120p/180hp inom juridik, statsvetenskap eller förvaltningsrätt alternativt några års erfarenhet av handläggning inom Skatteverket
• som har god analytisk förmåga samt förmåga att göra självständiga bedömningar och fatta beslut
• med förmåga att planera och organisera ditt arbete
• som är öppen för förändringar och nya förutsättningar
• som har ett serviceinriktat och kundorienterat förhållningssätt
• som har empatisk förmåga, är lyhörd samt visar intresse och engagemang
• med förmåga att stödja och samverka
• som har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• som har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska

Det är meriterande om du har aktuell arbetslivserfarenhet av utredningsarbete, exempelvis från folkbokföringsområdet. Det är även meriterande och du har aktuell arbetslivserfarenhet av bemötande via telefon.

Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Anställningen är tillsvidare. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.

Observera att du måste vara mycket noggrann när du fyller i frågorna i slutet av din ansökan. Svaren på dessa frågor kommer att ligga till grund för det första urvalet. Vid eventuell intervju ska du kunna uppvisa betyg och intyg som styrker dina svar på urvalsfrågorna.

Välkommen med din ansökan!

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket Solna
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning.
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 23 februari 2015

Liknande jobb


Skattespecialist

Skattespecialist

14 augusti 2024

Group Tax Manager

Group Tax Manager

1 augusti 2024

13 mars 2024