OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.
Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.
Dina arbetsuppgifter som folkbokföringshandläggare innebär att du gör utredningar och beslutar i olika folkbokföringsärenden, exempelvis medborgarnas folkbokföringsadress så kallade bosättningsutredningar. Vi handlägger också exempelvis födslar, barns namn, faderskap och vårdnad, samordningsnummer samt granskar olika utländska handlingar. I dina arbetsuppgifter ingår också löpande ärendehantering där du granskar, utreder och fattar beslut. Det ingår också att söka och ge information via telefon och skriftligen. Du kommer att möta människor med olika behov, främst via telefon och via skriftväxling. Arbetet innebär både individuellt arbete och samarbete i grupp. Arbetets innehåll, bredd och komplexitet bestäms utifrån verksamhetens behov.
På Folkbokföringskontoret i Sollefteå är vi drygt 40 personer.
Rätt folkbokföring är en förutsättning för att samhället ska fungera vad gäller bland annat skatt, samhällsplanering, bidragssystem m.m.
Vi erbjuder dig en arbetsplats
• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.
Vi söker dig som
• har en avslutad gymnasial utbildning med godkända slutbetyg i svenska, engelska och matematik
• har relevant administrativ erfarenhet eller erfarenhet av att bemöta människor med olika bakgrund via telefon eller mail
• har god analytisk förmåga, ser samband och konsekvenser
• kan planera, prioritera, göra självständiga bedömningar och fatta beslut
• är resultat och målinriktad
• stimuleras av att arbeta i ett högt tempo
• har stor servicekänsla och inger förtroende
• har mycket god samarbetsförmåga
• har ett bra bemötande
• har lätt för att uttrycka dig i både tal och skrift i svenska och engelska.
Det är meriterande om du har en akademisk utbildning.
Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper, förmågor och engagemang.
Från ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna.
I rekryteringsprocessen kan vi komma att tillämpa test som en del i vår urvalsprocess.
Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?
Välkommen med din ansökan till oss!