OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om arbetsplatsen
Folkteatern ligger på Järntorget i Göteborg. Vår verksamhet omfattar fyra scener med egenproducerad scenkonst, gästspel, konserter, samtal och mycket mer. Vi vill vara en samtida teater för en bred publik och vi strävar efter att bli en av norra Europas mest intressanta scener. Konstens potential att experimentera och utmana står i centrum, och vi eftersträvar sänkta trösklar till teaterrummet.
Folkteatern drivs i form av ett aktiebolag, helägt av en ekonomisk förening. Vi är en länsteater som får anslag och uppdrag från Västra Götalandsregionen, vår ekonomiska huvudman. Teatern har omkring 45 anställda. Lotta Lekvall är VD och Frida Röhl är konstnärlig ledare.
Då en av våra kommunikatörer nu går vidare till studier söker vi en driven, mångsidig och stilistiskt säker kommunikatör som tillsammans med oss vill fortsätta arbetet mot att bli en av norra Europas mest intressanta scener.
Arbetsbeskrivning
På kommunikationsavdelningen på Folkteatern ingår du i en liten arbetsgrupp bestående av två andra kommunikatörer, en publikstrateg och en försäljningssamordnare som alla jobbar med fokus mot vår publik och att ständigt vidareutveckla teaterns relation med den. Arbetet kan liknas vid det på en inhouse-byrå och kännetecknas av snabb kommunikation, hög produktionstakt och en proaktiv och självständig inställning till jobbet. Kommunikatören är länken mellan den konstnärliga verksamheten och publiken och har därmed en mycket viktig roll på teatern.
I arbetet ingår att vara delaktig i avdelningens strategiska publikarbete genom exempelvis målgruppsanalyser, kampanjplanering, marknadsföring och uppföljning av teaterns samtliga produktioner och gästspel på våra fyra scener samt att utveckla varumärket Folkteatern. Kommunikationsavdelningens arbete utförs i samspel med konstnärlig ledning, oftast regissörer, och arbetet kräver flexibilitet, lyhördhet och inte minst en stor kärlek till scenkonsten.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Kommunikatören ska aktivt medverka i avdelningens strategiska arbete mot publik och bidra till att utveckla detta samt verka för att uppfylla teaterns övergripande målsättning.
Kommunikatören ska vara drivande, självgående och effektiv gällande allsköns textproduktion för teaterns olika kanaler. Kommunikatören behärskar exempelvis såväl webcopy som storytelling för säljtext- eller nyhetsbrevsproduktion, alltid med ett målgruppsanpassat budskap och en ton som fångar mottagaren. Kommunikatören behöver också vara en skicklig och snabb korrekturläsare.
Att vara en god organisatör och att kunna samla in, värdera och sortera relevant information för att snabbt kunna producera rätt text för rätt forum i rätt tid, är avgörande för att samarbetet på avdelningen ska fungera på bästa sätt. Kommunikatören arbetar nära resten av avdelningen och behöver ha ett prestigelöst och öppet förhållningssätt.
Kommunikatören ska kunna vara behjälplig i idéarbetet samt att skapa visst innehåll till teaterns sociala medier genom text men också genom att vid behov kunna producera och redigera enklare mobilfilmer eller foton.
Kommunikatören är avdelningens representant i den arbetsgrupp som arbetar med teaterns omfattande gästspelsverksamhet och ansvarar för att samla in och sammanställa och distribuera all väsentlig information.
Kommunikatören skapar i samarbete med övriga avdelningen innehållsliga ramar och texter för olika publika event såsom publiksamtal, programsläpp, workshop-tillfällen och annan kringverksamhet runt föreställningarna.
Kommunikatören ska ihop med dramaturg kunna driva och agera redaktör för teaterns programbladsproduktion, vilket även innebär kontakt med externa skribenter.
Kommunikatören håller sig uppdaterad med utvecklingen inom sitt kompetensområde men även inom omvärldsbevakning generellt och i scenkonstbranschen specifikt.
Kvalifikationer
Formella krav
För tjänsten krävs adekvat utbildning inom kommunikation.
Flerårig yrkeserfarenhet av kvalificerat kommunikationsarbete.
Tjänsten kräver mycket god social förmåga där du kan interagera med olika människor och med interna och externa samarbetsparter.
Meriterande:
Erfarenhet av konstnärlig verksamhet och förståelse av teaterns processer.
Erfarenhet av digitala plattformar som Apsis eller liknande samt av CMS-system, exempelvis Drupal.
Ha ett öga för visuell paketering samt ha vana av hantering av text, bild och film i verktyg som exempelvis InDesign och Photoshop samt filmredigeringsprogram.
Goda språkkunskaper i engelska.
Kännedom om och erfarenhet av GDPR-tillämpning inom kommunikation.
Vad kan Folkteatern erbjuda dig?
Vi är en spännande, ansvarstagande och framåtblickande arbetsplats. Vårt teaterhus är en levande mötesplats och ett kulturellt nav på en dynamisk plats i staden. Vi erbjuder rätt person ett ansvarsfullt och varierat arbete på en av de största teaterinstitutionerna i Västra Götaland.
Om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidareanställning, provanställning i sex månader.
Omfattning: 100 %, 40 timmar/vecka. Arbetet är i huvudsak förlagt till vardagar dagtid, men kvällar och helger kan förekomma.
Tillträde: 2021-08-09 eller enligt överenskommelse
Ansökan
Urval sker löpande så tveka inte att skicka in din ansökan. Vi tillämpar arbetsprov som en del av rekryteringsprocessen. Skicka CV och personligt brev till: jobb@folkteatern.se
Sista ansökningsdatum: 2021-06-08
Kontaktuppgifter
Linda Isaksson, kommunikationschef
E-post: linda.isaksson@folkteatern.se
Tel: 0735-24 97 01
Sara Osbeck, HR
E-post: sara.osbeck@folkteatern.se
Tel: 073-661 90 90
Monika Wade, publikstrateg och facklig representant
E-post: monika.wade@folkteatern.se
Tel: 0761-809950