OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 361 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 600 000 fondbyten och skickar ut 7,7 miljoner orange kuvert. Vi är cirka 1500 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.
Vi gör pensioner enklare!
Fondtorgsavdelningen ansvarar för premiepensionssystemets fondtorg. Fondtorget omfattar värden på cirka 1500 miljarder kronor fördelat på över 400 fonder. Detta motsvarar ungefär en fjärdedel av allt fondkapital i Sverige.
Enheten för fondhandel och frivillig pension har cirka 10 medarbetare och arbetar med att administrera myndighetens fondhandel och de ekonomiska transaktioner som kan kopplas till den, vi kravställer myndighetens fondhandelssystem och handelsprocesser samt fungerar som specialister kring premiepensionsärenden. Enheten ansvarar även för handläggningen av förmånen Frivillig Pensionsförsäkring.
Vi sitter i trevliga lokaler i Stockholm, i nära anslutning till Hornstulls tunnelbana. Tjänsten innefattar arbetsuppgifter som behöver utföras på plats så tjänsten är stationerad på kontoret och kan i liten omfattning göras på distans.
Som fondadministratör på enheten för fondhandel och frivillig pension kommer du att bland annat att arbeta med:
Daglig handel av fondandelar, hantering av ordrar, kontroll av NAV-kursrapportering och notor.
Avstämningar och matchning av handel och bokningar, samt efterföljande korrigeringar.
Hantering av nya pensionsrätter, fördelning av rabatter etc.
Kontroll och hantering av prisreduktion
Registrering och avregistrering av fonder och fondbolag
Inhämta och bearbeta data från fondförvaltare och fondhandelssystem
Utveckla och dokumentera fondhandelns processer
Medverka i kravställningsarbete och utvecklingsaktiviteter kopplade till fondhandelssystemen. Systemen är till stor del internt utvecklade av myndighetens IT-avdelning.
Du kommer att ha löpande kontakter med fondbolag och administrationsbolag. Du kommer även vara ett stöd för och samarbeta nära övrig personal på avdelningen i förekommande frågor samt delta i myndighetens utvecklingsarbete, då i samarbete med myndighetens IT-avdelning.
Utbildning och erfarenhet:
Du har akademisk utbildning, företrädelsevis inom ekonomi och/eller teknik . Du har erfarenhet av arbete inom ekonomi, eller andra administrativa uppgifter inom finansområdet. Du har goda kunskaper i Excel. Goda kunskaper i svenska och engelska är ett krav.
Erfarenhet av fondadministration, arbete med verksamhetsnära processer och kravställning av tekniska system är meriterande.
Egenskaper:
Du är analytisk och har ett gott siffersinne, samt är kvalitetsmedveten, organiserad och noggrann. Du har hög stresstålighet och har lätt för att samarbeta med andra. För att bli framgångsrik i den här rollen behöver du vara både mål- och resultatinriktad, ha hög integritet och god samarbetsförmåga. Du har god kommunikativ förmåga och lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, såväl på svenska som på engelska.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper!
Övrigt:
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning. Start enligt överenskommelse.
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627) kommer att genomföras innan anställning.
För mer information:
För mer information om tjänsten kontakta Rasmus Bjälkeson tel. 010-454 23 62
Fackliga representanter
SACO; Linda Modin, 010-454 33 36 eller Anna-Karin Åhrman-Cortelius , 010-454 39 14
ST; Helena Blomkvist, 010-454 28 53.