OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu söker vi dig som har ett stort intresse för investeringar och förvaltning av fonder och som vill vara del av gruppen som upphandlar fonder till premiepensionens fondtorg.
Vi har ett betydelsefullt uppdrag i att säkerställa att de fonder som erbjuds spararna är kostnadseffektiva, hållbara, kontrollerbara och av hög kvalitet. Genom upphandlingsprocessen och din förmåga att leda arbetet bidrar du till att leverera på detta uppdrag och är med och skapar de bästa förutsättningarna för en trygg och bra pension för svenska pensionssparare.
Arbetsbeskrivning
Fondtorgsnämnden är en nystartad myndighet med uppdrag att säkra en tryggare, högre och mer hållbar premiepension för svenska pensionssparare. Vi ansvarar för att upphandla ett brett utbud fonder av hög kvalitet till premiepensionens fondtorg, samt att granska att fondförvaltare och fonder uppfyller villkoren i fondavtalen. För närvarande uppgår det förvaltade kapitalet i premiepensionssystemet till ca 2000 miljarder kronor.
Till enheten för upphandling och produktstrategi söker vi en fondupphandlare för att arbeta med upphandling av fonder.
Som upphandlare kommer du att vara med och förbereda upphandlingar och ta fram upphandlingsunderlag. Du kommer att driva upphandlingsprocessen i nära samarbete med enheterna för kvalitativ granskning och operationell granskning och övervakning med stöd av bl.a. juridikfunktionen.
I upphandlingsprocessen kommer du att vara spindeln i nätet och har kontaktytor mot samtliga enheter inom kansliet. Du kommer att kommunicera med externa leverantörer och fondförvaltare, både på svenska och engelska.
I din roll som upphandlare kommer du ta fram upphandlingsmaterial, annonsera och administrera upphandlingar i e-Avrop. Du kommer att driva processen och samarbeta med externa tjänsteleverantörer med att ta fram underlag för granskningen. Du deltar även i granskningen av inkomna anbud samt bereder beslutsunderlag för nämnden.
Upphandlingsarbetet är nytt inom Fondtorgsnämndens kansli och en stor del av arbetet innebär att vidareutveckla och implementera verktyg som ska användas i upphandlingar och löpande utvärdering av fonderna.
Vi lägger stor vikt vid din kommunikationsförmåga och du behöver vara bekväm med att kommunicera med både svenska och internationella aktörer. Tjänsten innebär en del resande för att kunna utvärdera anbud. Tempot kommer stundtals vara högt men du har förmåga att bibehålla höga kvalitet i ditt arbete även under dessa förhållanden.
Fondtorgsnämndens kansli är en växande organisation med ett viktigt uppdrag, vilket innebär stor variation i dina arbetsuppgifter och stor möjlighet att påverka och utveckla verksamheten. Vi erbjuder dig ett omväxlande arbete tillsammans med kunniga kollegor i en dynamisk och utvecklande arbetsmiljö.
Utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som har:
- Relevant akademisk utbildning inom ekonomi eller juridik eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig,
- minst 5 års erfarenhet av arbete inom kapitalförvaltning med djupgående kunskap om den internationella kapitalförvaltningsbranschen,
- erfarenhet av att jobba med projektledning och att utveckla processer,
- utmärkta analytiska och kommunikativa färdigheter,
- mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
Det är meriterande om du har
- erfarenhet av e-Avrop,
- erfarenhet av offentlig upphandling inom kapitalförvaltning,
- arbetat med hållbarhetsfrågor inom ramen för upphandlingsarbetet,
- erfarenhet från prisförhandling,
- kunskap om relevanta finansiella regelverk som gäller för fondbolag nationellt och internationellt,
- ytterligare språkkunskaper förutom svenska och engelska,
- god förståelse för de särskilda krav på förhållnings- och arbetssätt som uppdrag inom statlig verksamhet kräver.
Egenskaper
För att lyckas i tjänsten som fondupphandlare behöver du vara strukturerad och processorienterad med god analytisk förmåga samt ha god kännedom om fondförvaltning. Du är noggrann och har ett gott omdöme. Du arbetar självständigt och strukturerat med förmåga att på egen hand driva ditt arbete framåt och hålla många bollar i luften. Du är prestigelös, men har integritet. Vi förväntar oss att du har en god kommunikativ förmåga och att du kan arbeta både målmedvetet och flexibelt, för att kunna anpassa dig efter skiftande förutsättningar samtidigt som du levererar i tid. Uppdraget kräver att du har en god samarbetsförmåga och motiveras av att bidra till samhällsnytta. Vi ser gärna att du har ett intresse för den finansiella sektorn och pensionsfrågor. Vi tror även att du är nyfiken, ser positivt på att lära dig nya saker och ta ansvar för nya områden.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.
Övrigt
Fondtorgsnämnden är en nämndmyndighet bestående av ett antal ledamöter som regeringen utser. Pensionsmyndigheten är värdmyndighet och upplåter lokaler samt sköter administrativa och handläggande uppgifter åt nämnden.
Organisatoriskt kommer du att vara anställd av Pensionsmyndigheten där du ingår i den särskilda organisation som arbetar för Fondtorgsnämnden. Tjänstgöringsort är Botkyrka, i våra nyrenoverade lokaler i Tumba Bruk.
Tjänsten är en tillsvidareanställning, vi kan komma att tillämpa sex månaders provanställning. Inom staten tillämpas tjänstepensionsavtal PA16.
Arbetspsykologiska tester eller färdighetstester kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
För mer information
Rekryterande chef Majdi Chammas tel. 010-459 85 25
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.