OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Enskede Årsta Vantör är en av 13 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad. Som en del av Stockholms stad erbjuder förvaltningen förskola och fritid, omsorg om äldre och funktionsnedsatta, socialtjänst, förebyggande och trygghetsskapande arbete, stadsutveckling och parkskötsel till våra 100 000 stockholmare som bor i stadsdelsområdet.
Vi står inför spännande utmaningar när Enskede Årsta Vantörs stadsdelsområde växer och helt nya stadsdelar byggs. Cirka 25 000 nya lägenheter planeras här till år 2030.
Vi erbjuder dig möjlighet att arbeta i en visionsstyrd och utvecklingsinriktad verksamhet. Här kommer du att kunna bidra till samhällsnyttan i en växande stadsdel där vi ser olikheter och mångfald som en resurs.
Arbetsplatsbeskrivning
Föräldramottagningen ingår i enheten för förebyggande arbete, inom avdelningen social omsorg barn och unga.
Enheten ansvarar för det förebyggande och främjande arbete med barn, unga och föräldrar i stadsdelsområdet, och omfattar även Fältgruppen, Ungdomsmottagningen, Öppna förskolan samt fritidsgårdar och parklekar. Föräldramottagningen ligger i Familjens hus i Högdalen, och utgör genom samverkansavtal med regionens BVC/BMM i Vantör och Rågsved och Öppna förskolan, en familjecentralsliknande verksamhet. Idag finns fyra föräldrarådgivare som arbetar med råd- och stödsamtal till föräldrar, det utökade hembesöksprogrammet med BVC och annat utåtriktad och förebyggande arbete i samverkan med Öppna förskolan, förskola med flera. Föräldraskapsstödssamordnaren ingår i Föräldramottagningen.
Arbetsbeskrivning
Som samordnare för föräldraskapsstödet i Enskede-Årsta-Vantör ska du på ca 50 procent av din tjänst samordna och administrera de föräldrastödsgrupper som erbjuds inom verksamheten. Det är främst grupper som KOMET, ABC, FÖS (Föräldraskap i Sverige) men även pappagrupper och andra föräldrastödsgrupper. Du kommer att vara kontaktperson mot PLUS Socialförvaltningen som samordnar föräldraskapsstödet i staden, anordnar utbildningar och följer upp. TIll arbetsuppgifterna hör att rekrytera, samordna och stötta gruppledare, samt marknadsföra och administrera kön till de olika grupperna. Du ska vid behov själv hålla egna grupper med en kollega. Den andra delen av tjänsten är som föräldrarådgivare, där du ska ge råd- och stödsamtal till föräldrar, även inom det utökade hembesöksprogrammet, samt tillsammans med kollegorna arbetat utåtriktat och samverka med exv förskolor, föreningar, boende för nyanlända och andra, för att nå ut med ett tillgängligt föräldrastöd till många. Föräldrar som är nya i Sverige är en prioriterad målgrupp.
Kvalifikationer
Du har socionomexamen (eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig), gärna med vidareutbildning inom familjearbetet, familjebehandling eller motsvarare. Du är utbildad gruppledare och/eller handledare för föräldraskapsstödsprogram. Meriterande är annan formell kompetens inom preventionsvetenskap och förebyggande arbete.
Du har dokumenterad erfarenhet av förebyggande arbete och tidigt stöd till föräldrar och familjer, samt erfarenhet av att hålla föräldraskapsstödsutbildningar/grupper. Du har dokumenterad erfarenhet av samverkan, inom och utanför den egna organisationen, samt av att samordna, administrera, dokumentera och följa upp verksamhet. Det önskvärt att du har erfarenhet av att arbeta i utsatta områden och med familjer med varierande bakgrund. Du är datorvan och kan hantera administrativa system, samt officepaket, då det ingår dokumentation och uppföljning i samordningsuppdraget. Du uttrycker dig väl i tal och skrift, och har en god förmåga att formulera rapporter, informationstexter, broschyrer och liknande.
Vi söker dig som ser och kan möta föräldrars resurser och utmaningar, själv och genom kollegor, som ser helheter i organisationen, möjligheter och nya lösningar. Som tycker att samverkan är den enda vägen framåt för ett familjecentrerat stöd.
Övrigt
Tjänsten är delad mellan samordning och rådgivning/förebyggande arbete. Arbetsplatsen är Högdalen, men en stor del av arbetet är utåtriktat arbete på andra verksamter i stadsdelsområdet samt i hembesök hos familjer. Arbetstid - Dagtid, 39,5 h/vecka, tjänsten omfattar 80-100 procent.
Rekrytering kan ske löpande under ansökningstiden. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.