OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 415 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 911 000 fondbyten och skickar ut 8 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.
Vi gör pensioner enklare!
Avdelningen/enheten
Kommunikationsavdelningen ansvarar för intern- och externkommunikationen och digitala kundupplevelsen på myndigheten.
På avdelningen arbetar drygt 45 medarbetare fördelade på fyra enheter. Du kommer att ingå i enheten för digital kommunikation, fondinformation och hållbarhet.
Vi har ett uppdrag att nå ut till pensionssparare och pensionärer med information om vad som är viktigt för var och en gällande pensionen. Pensioner kan upplevas som krångligt och vi vill göra det enklare.
Vi erbjuder
Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi tillämpar hybridarbetssätt med möjlighet till distansarbete och på kontoret utifrån en överenskommelse med arbetsgivare. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, flexibel arbetstid, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor.
Vi sitter i ljusa och trevliga lokaler centralt vid Hornstull på Södermalm i Stockholm.
Arbetsbeskrivning
Nu söker vi en digital kommunikatör för ett föräldravikariat på ett år som ska driva arbetet med sociala medier. Ditt uppdrag är att göra Pensionsmyndighetens kommunikation med våra kunder så träffsäker och relevant som möjligt med sociala medier som ditt verktyg.
I din roll kommer du att arbeta både taktiskt och operativt med ett särskilt ansvar för sociala medier. Vi tror att du är en doer som brinner för innehållsproduktion till sociala medier. Du kommer vara en viktig lagspelare i det redaktionella arbetet både inom avdelningen och tillsammans med andra kollegor på myndigheten.
Du har kunskap om hur man skapar ett samspel mellan text och bild som lyfter den digitala kommunikationen och innehållet i sociala medier. Med infografik, illustrationer, symboler, film eller foton gör du det krångliga mer begripligt och förstärker våra budskap.
Du planerar och genomför kompetensutvecklingsinsatser samt följer utvecklingen inom området gällande såväl lagstiftning som användarbeteenden och teknikutveckling. Du har också ett samordnande ansvar för arbetet med sociala medier vilket ställer höga krav på kunskaper om gällande lagstiftning och myndighetens riktlinjer samt en kontinuerlig omvärldsbevakning.
Du kommer att delta i den dagliga förvaltningen, löpande planering och publicering och bidrar till att vi håller våra sociala medier-kanaler uppdaterade. En viktig del i arbetet är att följa utvecklingen inom pensionsområdet och skriva redaktionellt innehåll. Innehållet är samordnat med kommunikationen i myndighetens övriga kanaler så att kunden möts av samma budskap och information oavsett kanal.
Förutom ansvaret för sociala medier ingår även dessa arbetsuppgifter:
- beställare gentemot upphandlade konsulter
- ingå i olika kommunikationsprojekt
Utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som har:
- relevant högskoleutbildning eller eftergymnasial utbildning inom kommunikation och media
- erfarenhet från en liknande roll, med erfarenhet av innehållsproduktion i digitala kanaler
- erfarenhet av att samordna eller projektleda kommunikationsaktiviteter
- kunskaper i att använda plattformar för sociala medier (exempelvis Meta och LinkedIns verktyg)
- mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift
Meriterande är:
- minst tre års erfarenhet av brett kommunikationsarbete inom en större organisation
- arbetat som kommunikatör i offentlig förvaltning
- goda kunskaper i DOS-lagen
- god kunskap och erfarenhet som innehållsproducent – inriktad på att hitta synergier mellan kanaler och budskap med tydligt målgruppsfokus
- gett stöd i uppsatta mål för kommunikationen i sociala medier och gjort löpande uppföljning och analys av statistik
Egenskaper
För att lyckas i rollen ser vi att du först och främst är en vass innehållsproducent och att du har ett genuint intresse för sociala medier. Som person är du strukturerad och självgående, med god förmåga att planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är relationsskapande då arbetet innefattar många kontaktytor, även med andra yrkesgrupper än din egen, och har förmågan att inge förtroende i mötet med andra människor. Du har också en förmåga att ta till dig av ny information, i vårt fall, inom pensionsområdet.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.
Övrigt
Föräldravikariat på 12 månader. Tjänsten är placerad i Stockholm.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och är måna om en inkluderande, rättvis, objektiv och kandidatvänlig process. I den här rekryteringen använder vi oss därför av urvalsfrågor istället för att be om personligt brev.
Arbetspsykologiska tester kan komma att förekomma i urvalet.
Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass.
För mer information
För mer information om tjänsten kontakta:
Estrella Zarate, enhetschef tel. 010-454 23 91.estrella.zarate@pensionsmyndigheten.se
Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.