OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Räddningstjänsten Skaraborg är ett kommunalförbund som består av kommunerna Skövde, Lidköping, Mariestad, Vara, Tibro, Töreboda, Hjo, Karlborg, Essunga, Grästorp och Gullspång. Området har ca 190 000 invånare och en yta av ca 5 700 Km². Som medarbetare hos oss är du en viktig del i att nå vårt mål som är att skapa säkerhet, trygghet och omtanke för de som bor och vistas i vårt område.
ARBETSUPPGIFTER
Som förbundssekreterare ansvarar du för att administrativa handlingar och koordinera presidiets och direktionens möten. Så som sammanställning och utskick av kallelser, protokollskrivning och expediering av beslut. Du ansvarar också för att diarieföra handlingar och administrera utbetalningar av arvoden. Tjänsten innebär en hel del kontakter med både politiker och tjänstemän i förbundets medlemskommuner.
Till detta kommer du även att delta i förbundsledningens gemensamma dagliga arbete och utföra vissa administrativa uppgifter där du utgör ett viktigt stöd till förbundsledningen. Anställningen är placerad vid förbundsledningen på Räddningstjänsten i Skövde och din närmsta chef kommer att vara förbundschefen. Du kommer att ingå i staben tillsammans med en mindre grupp administratörer som tar ett gemensamt ansvar för den dagliga administrationen.
Vi befinner oss i en spännande utvecklingsfas där vi ser över vår organisation och dess möjligheter att ta sig an framtiden. Det gör att det finns goda möjligheter att påverka innehållet i tjänsten utefter kunskap och intresseområden. Vi ser även ett behov av att utveckla och stärka rollen som förbundssekreterare där du kommer ha ett aktivt inflytande.
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med kommunikation och hantering av intern eller extern web. Ytterligare ser vi gärna att du har erfarenhet av och kunskap kring arkivering och diariehantering. Kunskaper om GDPR och e-arkiv ser vi som positivt.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har lägst gymnasiekompetens med relevant inriktning (administration) i kombination av relevant arbetslivserfarenhet om minst 3 år. Du har erfarenhet av arbete med nämnd eller direktion i en politiskt styrd organisation, gärna inom offentlig sektor. Detta innefattar en god förståelse för beslutsprocesser, formella möten och den politiska styrningens påverkan på verksamheten. Det innebär även erfarenheter av digital dokument- och ärendehantering samt i övrigt goda IT-kunskaper. Du har erfarenhet av att arbeta självständigt med administrativa arbetsuppgifter där upprättande av protokoll, underlag och dokument i olika former har ingått. Du har dokumenterade kunskaper och erfarenhet inom de lagar och avtal som styr den offentliga förvaltningen. Du behöver även ha lätt för att uttrycka dig tydligt och korrekt i svenska språket. Eftersom du självständigt behöver kunna köra mellan våra olika brandstationer och andra platser så har du också B-körkort.
Du är självgående och har förmågan att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du har lätt för att samarbeta med andra och trivs i en miljö där det händer mycket. Du är kvalitetsmedveten och har viljan och förmågan att ge stöd till andra kopplat till ditt yrkesområde.
Vi ser gärna att du har eftergymnasiala utbildningar som bedöms relevanta för tjänsten och erfarenhet av arbete med arkivering, diariehantering, kommunikation, GDPR och e-arkiv.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Räddningstjänsten är en del av Sveriges totalförsvar och tjänst hos oss medför krigsplacering med allmän tjänsteplikt vid höjd beredskap eller krig.
ÖVRIGT
Vi arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.