OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?
Skuldhantering
Du kommer tillhöra tjänsteområdet Skuldhantering/Redovisning och rapportering 4 som ansvarar för myndighetens hantering av fordringar och inbetalningar, där du kommer att arbeta i processen som hanterar fordringar.
Fordringsprocessen arbetar mot färre inkommande samtal, minska felaktiga utbetalningar genom insamlade insikter, att fler gäldenärer betalar sin skuld i tid samt att andelen fordringar minskar. Verksamheten har infört ett uppsökande arbetssätt där den tidiga relationen till gäldenären är viktig. I en skuldsituation som gäldenären befinner sig i är det viktigt att fånga upp behoven så tidigt som möjligt i processen. I de fall vi inte lyckas hitta en överenskommelse ska indrivningen ske på ett professionellt och effektivt sätt.
Skuldhantering är en av sju tjänsteområden på enheten Redovisning och rapportering. Enheten Redovisning och rapportering är organiserad under arbetsförmedlingens ekonomiavdelning och i Kristinehamn arbetar ca 80 medarbetare med bland annat leverantörsfakturor, E-handel, kundfakturor, betalningar, anläggningsredovisning, löpande bokföring samt bokslut.
Beskrivning av tjänsten
Du kommer arbeta som fordringsutredare med fokus på att vår hantering av myndighetens fordringar är så proaktiv, effektiv, automatiskt och digital som möjligt. Du kommer att delta i det löpande arbetet med att hantera kundkontakter där en förtroendebyggande relation med gäldenären står i centrum. Utöver detta tillkommer samverkan med interna och externa partner inom ditt ansvarsområde.
Grundläggande krav för tjänsten
- Har lägst avklarad gymnasieutbildning eller annan eftergymnasial utbildning inom området ekonomi/juridik och/eller införskaffad erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
Övriga meriter för tjänsten
- Tidigare erfarenhet av arbete med kundservice via telefon och/eller digitala kanaler
- Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska
- Tidigare erfarenhet av arbete med inkassohantering
Personliga egenskaper
Du har en hög grad av personlig mognad med ett öppet sinne och har lätt för att samarbeta med omgivningen. Du inger förtroende samt skapar och underhåller goda relationer. Du har en kommunikativ förmåga som anpassar, konkretiserar och kan förmedla budskap med en god pedagogisk förmåga. Du har en god förmåga att utreda, analysera, dokumentera och självständigt handlägga ärenden. Du löser även numeriska uppgifter snabbt och korrekt. Arbetsuppgifterna kräver din flexibilitet då vi är i ständig rörelse för att proaktivt kunna anpassa vårt arbetssätt i enligt med vårt uppdrag.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vårt erbjudande
Tjänsten är en visstidsanställning till och med 2022-12-31 på heltid. Tillträde enligt överenskommelse.
Placeringsorten är Kristinehamn.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-01-26
Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss
Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.